Ponad 400 miejsc pracy stworzy w Ujeździe (woj. opolskie) firma IFA Powertrain Polska, spółka należąca do znanego niemieckiego przedsiębiorstwa z branży automotive - IFA Rotorion. 21 lipca wmurowano kamień węgielny pod budowę jej nowej fabryki na Opolszczyźnie. Inwestycja ma kosztować 100 mln euro.
Nowy zakłady firmy IFA powstanie w gm. Ujazd na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Fabryka rozpocznie działalność z początkiem 2017 roku. Będą tu produkowane półosie napędowe dla firmy Daimler. Ich roczna produkcja wyniesie ok. dwa miliony sztuk.
Jak mówił na uroczystym wmurowaniu kamienia węgielnego dyrektor generalny firmy Felix von Nathusius - do 2025 roku IFA ma znaleźć się wśród stu największych dostawców branży motoryzacyjnej na świecie, a fabryka w Ujeździe to jedno z istotnych posunięć, by ten cel osiągnąć.
W swoich materiałach promocyjnych przedsiębiorstwo wyjaśniło, że inwestycja IFA Rotorion w Polsce wiąże się z faktem przejęcia przez nią od Daimlera sekcji produkcji półosi napędowych. Niemiecka firma, specjalizująca się w produkcji wałów napędowych i przegubów, rozszerza w ten sposób swoje portfolio i zabezpieczy dostęp do rosnącego rynku lekkich i mniejszych pojazdów samochodowych, a także pojazdów elektrycznych. Firma zapewnia, że oprócz dostarczania produktów do Daimlera nowe inwestycje oraz produkcja dla innych producentów są częścią planów rozwoju firmy w woj. opolskim.
Felix von Nathusius dodał podczas uroczystości w Ujeździe, że zanim zapadła decyzja o ulokowaniu zakładu IFA właśnie na Opolszczyźnie, rozpatrywanych było wiele lokalizacji w Europie Wschodniej i Zachodniej. Tym, co zdecydowało o wyborze Ujazdu, była dobra lokalizacja działki – tuż przy autostradzie, która umożliwia połączenie ze wschodem i zachodem Europy; dobra infrastruktura zaoferowana przez SSE a także otwarty, dobrze rokujący rynek pracy z wykwalifikowaną kadrą. Dodał też, że od początku przedstawiciele firmy „czuli w tym miejscu chemię”, a współpraca z samorządem i instytucjami wspierającymi firmę w procesie przedinwestycyjnym była „wzorcowa”. „Czuliśmy, że jesteśmy tu otoczeni serdecznością” – uznał Felix von Nathusius.
Obecny na ceremonii wmurowania kamienia węgielnego podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Tadeusz Kościński zaznaczył, że cieszy się, iż kolejny inwestor podejmuje decyzję o rozwijaniu swojej działalności w Polsce. „Inwestycja, którą dzisiaj inaugurujemy, wpisuje się w założenia rządowego planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” - podkreślił. I dodał: „Konsekwentnie pracujemy nad tym, aby w Polsce było jak najwięcej dobrych projektów inwestycyjnych, czyli takich które tworzą stabilne i wysoko płatne miejsca pracy oraz wiążą się z transferem nowoczesnych technologii, bo tylko takie przyczynią się do wzmocnienia konkurencyjności polskiej gospodarki”.
Zdaniem Kościńskiego inwestycja IFA Rotorion w woj. opolskim potwierdza, że Polska jest dobrym miejscem do prowadzenia biznesu. „Dzisiejsza uroczystość to dobra okazja do tego, by mówić o atrakcyjności inwestycyjnej naszego kraju. Kreowanie przyjaznego otoczenia dla inwestorów krajowych i zagranicznych jest ważnym elementem naszego planu rozwoju” – mówił podkreślając, że ministerstwo rozwoju prowadzi „intensywne działania, które pozwolą pozyskać kolejnych inwestorów z zagranicy, ale też zachęcą krajowych przedsiębiorców do zwiększenia nakładów na inwestycje”.
Wicemarszałek woj. opolskiego Roman Kolek witał firmę IFA – jak mówił – „jako znaczącego inwestora oraz partnera gospodarczego na Śląsku Opolskim”. „Intencją i pragnieniem samorządu województwa jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej naszego regionu, tworzenie miejsc pracy, wspieranie rozwoju infrastrukturalnego oraz wzmocnienie pozycji Opolszczyzny na mapie gospodarczej naszego kraju. Dzisiejsza uroczystość – budowa zakładu produkcyjnego firmy IFA - jest urealnieniem prowadzonej polityki” – mówił Kolek.
Dodał, że ma też nadzieję, iż decyzja firmy IFA „zainspiruje inne przedsiębiorstwa i stanie się dodatkowym argumentem przemawiającym za lokowaniem kapitału w regionie opolskim”.
„Nowoczesne, sprawnie funkcjonujące i posiadające ugruntowaną pozycję na rynku przedsiębiorstwa to warunek, by Opolszczyzna mogła nadal się rozwijać i zwiększać swoją atrakcyjność inwestycyjną oraz oferować mieszkańcom godne warunki pracy, a tym samym przeciwdziałać niekorzystnym trendom związanym z emigracją młodych, dobrze wykształconych osób z naszego województwa w poszukiwaniu pracy” – podsumował wicemarszałek.
Z kolei prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Piotr Wojaczek wspominał, że tereny na których ulokowana będzie IFA w opolskim, „odkryła na nowo” wybudowana tuż obok nich autostrada A4. Opowiadał o pierwszych relacjach z gminą Ujazd i jej burmistrzem, Tadeuszem Kauchem – jak mówił - „człowiekiem wielkiego serca i energii”. „Nie było łatwo – cokolwiek mu powiedzieliśmy, to mówił, że my mamy to zrobić” – żartował Wojaczek.
Zaznaczył, że wyzwaniem było wypromowanie terenów w Ujeździe, a przełomem – pojawienie się pierwszego inwestora, amerykańskiej firmy Tru-Flex. „Dwa-trzy lata temu życie w tym miejscu toczyło się powoli, by nie rzec że leniwie. Odmierzane było okresami siewu lub zbierania. Amerykański inwestor zakochał się w tym miejscu z powodu krajobrazu, który przypominał mu pierwszą lokalizację jego fabryki w Wisconsin w USA. Mimo tego, że stał w kukurydzy, dostrzegł potencjał Ujazdu” – relacjonował prezes KSSE. I dodał: „Dziś przechodzimy przez kolejny etap rozwoju tego miejsca – co kilkaset metrów powstaje fabryka (…). Jestem pewien, że w najbliższych latach to się zagęści”.
Z materiałów przekazanych przez firmę IFA wynika, że realizacja inwestycji w Polsce już się rozpoczęła. Plany przeniesienia maszyn produkcyjnych z Mettingen do polskiej fabryki idą pełną parą. Firma podkreśla, że ciągłość produkcji i dostaw dla Daimlera podczas całego procesu przemieszczania maszyn do Polski „zapewni silny, 25-osobowy zespół”.
Dyrektor OCRG Roland Wrzeciono podał, że decyzja firmy IFA o wyborze lokalizacji w gm. Ujazd zapadła na przełomie stycznia i lutego 2016, zaś w czerwcu firma stała się właścicielem gruntu o powierzchni ponad 12 ha. Podkreślił, że stało się tak dzięki zaangażowaniu i determinacji wszystkich stron procesu inwestycyjnego.
Inwestor – firma IFA - skontaktował się z OCRG telefonicznie w listopadzie 2015 r. Ewa Dudik, główny specjalista z opolskiego Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera działającego w ramach Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG) mówi, że „rozmowa była krótka, ale bardzo konkretna”.
Potem niemiecka firma dostała pakiet informacji i danych o terenach inwestycyjnych na Opolszczyźnie. Wcześniej była już w posiadaniu m.in. prezentacji o potencjale inwestycyjnym woj. opolskiego i folderu poświęconego branży automotive w regionie, które dotarły do niej jeszcze zanim zainteresowała się Opolszczyzną. „Następnie, już w grudniu, odwiedziliśmy wspólnie gminę Ujazd” – wspomina Ewa Dudik.
Później odbyło się jeszcze kilka wizyt przedstawicieli firmy IFA w regionie organizowanych przez opolskie Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. Inwestor spotykał się m.in. z przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy ze Strzelec Opolskich, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Kędzierzynie-Koźlu.
Wmurowanie kamienia węgielnego 21 lipca zgromadziło wielu gości ze świata polityki, biznesu oraz przedstawicieli branży automotive. Fundamenty fabryki pobłogosławił ks. Józef Żyłka. Dla wzmocnienia wydarzenia i podkreślenia jego wagi w kapsule czasu zostały zgromadzone różnorodne współczesne dokumenty, takie jak np. codzienna prasa, ale też polskie złotówki czy monety euro.
IFA ROTORION jest jednym z największych światowych producentów wzdłużnych elementów układu napędowego o obrocie na poziomie blisko pół miliarda euro. Plasuje ją to w grupie 50 czołowych dostawców branży motoryzacyjnej w Niemczech. Jest największą firmą z tej branży w Saksonii-Anhalt (Niemcy). Zatrudnia łącznie ponad 2500 pracowników w fabrykach w Handelsleben w Niemczech, Charleston (USA) oraz w Szanghaju (Chiny).
Produkuje wały napędowe, przeguby i inne komponenty dla renomowanych producentów samochodów, takich jak: Mercedes, Volkswagen, BMW, Porsche oraz Ferrari. Firma stawia również na rozwój usług w obszarze techniki napędowej oraz lekkich konstrukcji w branży. Pionierskie badania oraz zrównoważony rozwój stanowią czynniki jej sukcesu. IFA została sprywatyzowana w 1992 roku przez Pana Heinricha von Nathusius, prywatnego przedsiębiorcę.