Przejdź do sekcji:

Wejście na nowe rynki warto planować

Zobacz inne aktualności z katergorii:
Spotkanie

Zanim wejdziesz na zagraniczny rynek ustal przewagi konkurencyjne swoich produktów, zestaw je z potrzebami danego rynku, znajdź odpowiedź na pytanie dlaczego klienci na nowym rynku mają je kupić i wybierz te produkty, które chcesz eksportować.

To cztery kroki, które powinny zrobić firmy budujące strategię eksportową przedsiębiorstwa. Praktycznym aspektom tworzenia takich strategii i wchodzenia na zagraniczne rynki poświęcone było spotkanie dla przedsiębiorców, które w ostatnich dniach odbyło się w Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki. Zorganizowały je ośrodek Enterprise Europe Network działający przy Stowarzyszeniu Promocja Przedsiębiorczości wraz z Punktem Informacji Europejski Europe Direct - Opole prowadzonym przy OCRG. Jego uczestnicy mogli się też dowiedzieć o preferencyjnym, dostępnym finansowaniu dla przedsiębiorców w programach ramowych UE, a także Planie Inwestycyjnym dla Europy, o których mówił przedstawiciel Krajowego Punktu Kontaktowego ds. Instrumentów Finansowych Programów Unii Europejskiej.

Łukasz Żak, prawnik od kilkunastu lat zajmujący się wspieraniem polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych podkreślał, że wejście na rynki zagraniczne to naturalna konsekwencja rozwoju firmy na rynku krajowym. Zaznaczył jednak, że przed podjęciem takiego kroku warto dobrać interesujące firmę szczególnie rynki, zbudować strategię wejścia na te rynki, dobrać produkty i sprawdzić, w jakim stopniu trzeba je dostosować do potrzeb nowych rynków i nowych klientów, a potem zweryfikować potencjalnych klientów i podpisywać umowy. – Choć trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że czasem o wejściu na nowe rynki decyduje przypadek – mówił Łukasz Żak.

Przedsiębiorcy poszukujący zagranicznych rynków zbytu powinni też zdawać sobie sprawę z konsekwencji, takich jak konieczność zwiększenia produkcji, a przez to np. rozbudowy zakładu, parku maszyn, zwiększenia zatrudnienia nie tylko w produkcji, ale też w dziale handlowym czy prawnym. – Ale z pewnością warto myśleć o eksporcie, bo to korzystnie wpływa na rozwój firm i daje tak zwaną drugą nogę. Z tego powodu warto celować nie tylko w jeden zagraniczny rynek zbytu – przekonywał Żak zastrzegając jednak, że firma która myśli o eksporcie, musi mieć stabilną pozycję na rynku krajowym.

W spotkaniu wzięło udział ok. trzydziestu przedstawicieli firm zainteresowanych poszerzaniem rynków zbytu. Nie brakowało tych, którzy już eksportują. – Swoje produkty wprowadziliśmy już na takie rynki jak Niemcy, Węgry, Rumunia, Litwa czy Czeczenia. Ale chciałbym jeszcze rozeznać możliwość wejścia na rynek skandynawski czy krajów Beneluxu. Stąd udział w tym spotkaniu – mówił Robert Błazucki, dyrektor handlowy firmy Meble Bryłka z Dobrodzienia.

Produkująca meble medyczne firma U.B.M-Kotasińska z Namysłowa dotychczas dostarczała wybrane produkty m.in. na Litwę czy Łotwę. – Chcielibyśmy jednak wejść również na rynki krajów tak zwanej starej Unii Europejskiej. W spotkaniu wzięliśmy udział, by dowiedzieć się jak taki proces przeprowadzić – tłumaczyła przedstawicielka firmy Katarzyna Dąbkiewicz.

Podczas spotkania omawiano m.in. kwestie dotyczące oceny możliwości eksportowych, ustalania potrzeb informacyjnych związanych z eksportem oraz źródeł ich pozyskiwania (raporty handlowe, informacje branżowe, analizy rynku), działań wewnątrz firmy związanych z przygotowaniem do eksportu, oceny ryzyk związanych z działalnością eksportową, a także certyfikacji czy standaryzacji towarów w procesie działalności eksportowej.

- Firmom, które chciałyby znaleźć potencjalnych partnerów w innych krajach ze swoich branż, polecamy też kontakt z nami. Mamy dostęp do bazy, w której zgromadzono dane wielu milionów firm z całego świata – dodaje Magdalena Możdżeń, zastępca kierownika działającego przy OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera.

Więcej aktualności

Ważne
image001

Spotkania informacyjne dla przedsiębiorców w maju

Informacja
Ważne
automotive

Opolszczyzna – istotny gracz na rynku automotive

Informacja
Ważne
IMG_9004

Unia dla Kobiet. Równość się opłaca!

Informacja
Ważne
5

Komunikat z dnia 15.04.2024 r. dotyczący naboru wniosków do Działania 5.5.

Informacja
Ważne
info

System akredytacji Instytucji Otoczenia Biznesu

Informacja
Ważne
PLAKAT (450 x 450 px)

Opolski Kongres Kobiet - I edycja już 12.04.2024r.

Informacja
Ważne
MSG_facebook_strona

V Opolskie Forum MSG - czyli rozwój biznesu za granicą

Informacja
Ważne
wielkanoc_1

Spokojnych i zdrowych Świąt Wielkanocnych

Informacja
Ważne

Opolski Kongres Kobiet już niebawem !

Informacja
Ważne
ważne informacje

29.03.2024 - NIECZYNNE

Informacja
Ważne
image003

Skuteczna i wydajna gospodarka odpadami tematem spotkania z przedsiębiorcami w kwietniu

Informacja
Ważne
Logo_konkursu

III edycja konkursu "Opolska Firma Przyjazna Cudzoziemcom"

Informacja
Ważne
COIE

Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera certyfikowanym partnerem PAIH

Informacja
Ważne
ekomobilnosc-slider (002)

Ekomobilność w inżynierii ruchu tematem rozważań ekspertów

Informacja
Ważne
DSCF7503

Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera OCRG najlepsze w kraju!

Informacja
Ważne
_mentoring

Jak uczynić biznes bardziej efektywnym? Skorzystaj z wiedzy mistrzów

Informacja
Ważne
5-5-info

DZIAŁANIE 5.5 ADAPTACYJNOŚĆ PRACODAWCÓW I PRACOWNIKÓW - zmiany w regulaminie

Nabór
Ważne
Plakat konferencja Olesno_1 - okładka II

Sztuczna inteligencja w nauce, biznesie i samorządzie tematem konferencji w Oleśnie

Informacja
Ważne
SMEOrigin-WEB

Nabory na zwiększenie konkurencyjność MŚP w sektorze spożywczym w toku

Informacja
Ważne
IMG_2643

Podsumowanie 2023 oraz plany OCRG na najbliższe miesiące

Informacja

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.