Przejdź do sekcji:

Wejście na nowe rynki warto planować

Zobacz inne aktualności z katergorii:
Spotkanie

Zanim wejdziesz na zagraniczny rynek ustal przewagi konkurencyjne swoich produktów, zestaw je z potrzebami danego rynku, znajdź odpowiedź na pytanie dlaczego klienci na nowym rynku mają je kupić i wybierz te produkty, które chcesz eksportować.

To cztery kroki, które powinny zrobić firmy budujące strategię eksportową przedsiębiorstwa. Praktycznym aspektom tworzenia takich strategii i wchodzenia na zagraniczne rynki poświęcone było spotkanie dla przedsiębiorców, które w ostatnich dniach odbyło się w Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki. Zorganizowały je ośrodek Enterprise Europe Network działający przy Stowarzyszeniu Promocja Przedsiębiorczości wraz z Punktem Informacji Europejski Europe Direct - Opole prowadzonym przy OCRG. Jego uczestnicy mogli się też dowiedzieć o preferencyjnym, dostępnym finansowaniu dla przedsiębiorców w programach ramowych UE, a także Planie Inwestycyjnym dla Europy, o których mówił przedstawiciel Krajowego Punktu Kontaktowego ds. Instrumentów Finansowych Programów Unii Europejskiej.

Łukasz Żak, prawnik od kilkunastu lat zajmujący się wspieraniem polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych podkreślał, że wejście na rynki zagraniczne to naturalna konsekwencja rozwoju firmy na rynku krajowym. Zaznaczył jednak, że przed podjęciem takiego kroku warto dobrać interesujące firmę szczególnie rynki, zbudować strategię wejścia na te rynki, dobrać produkty i sprawdzić, w jakim stopniu trzeba je dostosować do potrzeb nowych rynków i nowych klientów, a potem zweryfikować potencjalnych klientów i podpisywać umowy. – Choć trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że czasem o wejściu na nowe rynki decyduje przypadek – mówił Łukasz Żak.

Przedsiębiorcy poszukujący zagranicznych rynków zbytu powinni też zdawać sobie sprawę z konsekwencji, takich jak konieczność zwiększenia produkcji, a przez to np. rozbudowy zakładu, parku maszyn, zwiększenia zatrudnienia nie tylko w produkcji, ale też w dziale handlowym czy prawnym. – Ale z pewnością warto myśleć o eksporcie, bo to korzystnie wpływa na rozwój firm i daje tak zwaną drugą nogę. Z tego powodu warto celować nie tylko w jeden zagraniczny rynek zbytu – przekonywał Żak zastrzegając jednak, że firma która myśli o eksporcie, musi mieć stabilną pozycję na rynku krajowym.

W spotkaniu wzięło udział ok. trzydziestu przedstawicieli firm zainteresowanych poszerzaniem rynków zbytu. Nie brakowało tych, którzy już eksportują. – Swoje produkty wprowadziliśmy już na takie rynki jak Niemcy, Węgry, Rumunia, Litwa czy Czeczenia. Ale chciałbym jeszcze rozeznać możliwość wejścia na rynek skandynawski czy krajów Beneluxu. Stąd udział w tym spotkaniu – mówił Robert Błazucki, dyrektor handlowy firmy Meble Bryłka z Dobrodzienia.

Produkująca meble medyczne firma U.B.M-Kotasińska z Namysłowa dotychczas dostarczała wybrane produkty m.in. na Litwę czy Łotwę. – Chcielibyśmy jednak wejść również na rynki krajów tak zwanej starej Unii Europejskiej. W spotkaniu wzięliśmy udział, by dowiedzieć się jak taki proces przeprowadzić – tłumaczyła przedstawicielka firmy Katarzyna Dąbkiewicz.

Podczas spotkania omawiano m.in. kwestie dotyczące oceny możliwości eksportowych, ustalania potrzeb informacyjnych związanych z eksportem oraz źródeł ich pozyskiwania (raporty handlowe, informacje branżowe, analizy rynku), działań wewnątrz firmy związanych z przygotowaniem do eksportu, oceny ryzyk związanych z działalnością eksportową, a także certyfikacji czy standaryzacji towarów w procesie działalności eksportowej.

- Firmom, które chciałyby znaleźć potencjalnych partnerów w innych krajach ze swoich branż, polecamy też kontakt z nami. Mamy dostęp do bazy, w której zgromadzono dane wielu milionów firm z całego świata – dodaje Magdalena Możdżeń, zastępca kierownika działającego przy OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera.

Więcej aktualności

Ważne
KONGRES Facebook (Post)

Rejestracja na IV Regionalny Kongres Gospodarczy - Edukacja i Rozwój

Informacja
Ważne
Opolski Kongres Gospodarczy 2024

Opolskie dla biznesu. Kongres, który inspiruje naukę i biznes

Informacja
Ważne
IMG_1899

Innowacje w opolskich firmach nabierają tempa. 17 milionów złotych na wdrożenie prac badawczo-rozwojowych

Informacja
Ważne
Zrzut-ekranu-2025-10-07-114013

41. Opolskie Targi Konsumpcyjne już niebawem

Informacja
Ważne
333

Opolskie zmienia oblicze rynku dronów eVTOL.

Informacja
Ważne
Zrzut ekranu 2025-09-24 140436

Marszałkowski Budżet Obywatelski

Informacja
Ważne
Opole Meets AI

Sztuczna inteligencja z laboratorium do biznesu

Informacja
Ważne
AnyConv-com-file-11-

Ruszają konsultacje strategii innowacji. Opolanie mogą współdecydować o przyszłości regionu.

Informacja
Ważne
bh_bh-dzialanie511

Lista rankingowa (nabór 01-03 wrzesień 2025) – Działanie 5.11 Kształcenie ustawiczne

Informacja
Ważne
Obraz1

Jak skutecznie budować społeczności energetyczne?

Informacja
Ważne
bh_bh-dzialanie511

Ruszył nabór dla osób bezrobotnych. Nie przegap szansy!

Informacja
Ważne

Komunikat dot. zmian w Regulaminie rekrutacji i udzielania wsparcia z dnia 07.01.2025 r.

Informacja
Ważne
grafika 5

PROJEKT 5.11- NABÓR DLA OSÓB BEZROBOTNYCH ( START 1.09.2025)

Informacja
Ważne
spotkanie w PESA Bydgoszcz

Nowoczesne pociągi PESA napędzają gospodarkę Opolszczyzny

Informacja
Ważne
IMG_8130

Opolskie firmy i Instytucje Otoczenia Biznesu z konkretnym wsparciem. Rozstrzygnięto nabory w ramach programu 1.7 Opolskie Konkurencyjne

Informacja
Ważne
opolska marka

Konkurs „Opolska Marka 2024”

Informacja
Ważne
ważne

Zapraszamy od poniedziałku

Informacja
Ważne

Zmiany programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027 - wersja nr 3

Informacja
Ważne
bh_grafika-1-7

Skorzystaj z profesjonalnego doradztwa i podnieś swoją konkurencyjność

Informacja
Ważne
IMG_E6706

Firmy z południa regionu otrzymały wsparcie na rozwój

Informacja

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.