Niech zbliżające się Święta Bożego Narodzenia będą pełne nadziei i niosą ze sobą ciepło rodzinnych spotkań, wyzwań i wspólnego dzielenia się chwilami szczęścia.
Nie wystarczy pokazać czy dać pisemną instrukcję pracy na danym stanowisku, by dobrze wdrożyć nowego pracownika. Najlepiej jest wyjaśnić pokazując i tłumacząc najważniejsze kwestie, tak by pracownik zrozumiał, dlaczego tak, a nie inaczej ma wykonywać swoje zadania.
Wcześniej trzeba jeszcze odpowiednio przygotować zatrudnianego i jego stanowisko do wykonywania zadań, a potem kazać mu powtórzyć zadanie i wyjaśniać, co robi i dlaczego. Na koniec trzeba monitorować przez jakiś czas, jak wygląda praca nowej osoby.
Taki model wdrażania nowych pracowników w pracę firmy wynika z jednego z narzędzi Lean – TWI (Training Within Industry). Koncepcja narodziła się w USA w latach 40-tych, gdzie przemysł musiał sobie radzić z zapewnieniem rąk do pracy, gdy tysiące mężczyzn walczyło w czasie wojny. Obecnie na TWI składają się trzy moduły: instruowania pracownika, doskonalenia metod pracy i budowanie dobrych relacji z pracownikami.
- Najważniejsze jest, by pracownik zrozumiał co i jak ma robić. By wykonywał swoje obowiązki sprawnie, poprawnie i świadomie. A także, by nie nabierał złych nawyków – podkreślał Michał Wieszczycki z firmy Leanpassion, który prowadził warsztaty BeLean zorganizowane przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki 28.02. w Centrum Nauka-Biznes (CeNaBiz) w Opolu.
O tym, że prawidłowe i skuteczne wprowadzanie pracownika w zakres jego zadań wcale nie jest proste przekonać się mogli biorący udział w specjalnym ćwiczeniu uczestnicy warsztatów. Zadaniem szkolącego w tym ćwiczeniu było poinstruowanie i pokazanie szkolonemu, jak trzema ruchami złożyć zwykłą, bawełnianą koszulkę. Niby proste, a jednak wymagało sporo wysiłku.
Jakie są najczęściej popełniane błędy przez firmy, które przyjmują i wprowadzają do obowiązków nowych pracowników? M.in. instruowanie bez pokazywania, opowiadanie o zadaniach pracownika „na sucho”, odsyłanie do instrukcji stanowiskowych czy pozostawianie bez nadzoru tuż po szkoleniu.
Warsztaty, które odbyły się 28.02 w CeNaBiz, były już ostatnimi w ramach cyklu BeLean. Kierownik Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera istniejącego przy OCRG dr Iwona Święch-Olender poinformowała na nich o wynikach ankiety przeprowadzonej wśród uczestników cyklu. Zarówno prowadzący, jak i zajęcia zostały ocenione wysoko. Ich uczestnicy – przedstawiciele opolskich firm – najbardziej chcieli mieć na nich wskazywane praktyczne przykłady, ćwiczenia warsztatowe, a ich celem było przede wszystkim pogłębienie wiedzy o Lean i konkretnych narzędziach.
- Byłem na niemal wszystkich warsztatach cyklu i uważam, że były bardzo przydatne – mówi Darek Szepietowski z firmy Betafence, która wprowadza obecnie elementy Lean. – Ktoś, to tak jak ja miał już wcześniej do czynienia z Kaizen czy Lean, mógł sobie przypomnieć metody czy pojęcia. Poza tym na zajęciach można też było podpatrzyć, jak wiedzę o konkretnych narzędziach przekazywać innym.
Cykl spotkań „Be Lean!” adresowany był do firm zainteresowanych lub już wdrażających poszczególne narzędzia Lean. Ma on na celu przybliżenie opolskim przedsiębiorcom tajników wielu stosowanych już na świecie narzędzi. Partnerem strategicznym cyklu spotkań była firma Leanpassion, która od ponad 11 lat wspiera organizacje w doskonaleniu procesów i budowaniu przewagi konkurencyjnej oraz realizuje tzw. strategiczne podejście do lean. Firma ta pracowała już z ponad 300 klientami.