Niech zbliżające się Święta Bożego Narodzenia będą pełne nadziei i niosą ze sobą ciepło rodzinnych spotkań, wyzwań i wspólnego dzielenia się chwilami szczęścia.
Komunikaty przekazywane pracownikom warto skracać, konkretyzować i przekazywać różnymi kanałami. Zwłaszcza do młodego pokolenia, wychowanego w dobie internetu. W ostatnim przypadku mail czy wiadomość wysłana komunikatorem bywa skuteczniejsza, niż rozmowa.
Do takich wniosków doszli uczestnicy pierwszego po wakacjach spotkania Międzynarodowej Akademii Biznesu. Tematem wiodącym była komunikacja, a wśród uczestników m.in. Maciej Wajs, dyrektor fabryki Pasta Food Company; Krzysztof Jaciw, wiceprezes i-Systems; prof. Jarosław Mamala, prezes Parku Naukowo-Technologicznego w Opolu; Paula Pszenica z firmy Narzędziownia oraz moderator tegorocznych spotkań Akademii Lesław Adamczyk.
Aby skutecznie komunikować się w firmie trzeba selekcjonować informacje – przekonywali przedsiębiorcy. Wskazali, że duże firmy czy międzynarodowe koncerny zatrudniają nawet osoby za to odpowiedzialne, do których zadań należy np. kierowanie odpowiednich komunikatów do odpowiednich grup pracowników.
Efektywność przekazu poprawia też m.in. powielanie komunikatu i przekazywanie go różnymi kanałami, np. podczas bezpośrednich rozmów, w mailach czy poprzez komunikatory. Te ostatnie wyjątkowo skuteczne są podobno w komunikacji z najmłodszymi pracownikami. – To pokolenie wychowane już nawet nie na Facebooku, ale na Instagramie czy Snapchacie. Dlatego czasem jeden obraz wart jest dla nich więcej, niż przysłowiowe tysiąc słów – mówił Krzysztof Jaciw.
- Warto też sprawdzać nie tylko, czy komunikat do naszych odbiorców dotarł, ale też czy został przez nich zrozumiany. Warto pytać, czy ktoś wie, do czego zmierzamy i dać mu czas na zrozumienie – przekonywała Ewelina Kałwak, także uczestniczka Akademii.
Dyskutanci przestrzegali również przed pisaniem „kilometrowych” mail. Podpowiadali też sobie, by np. wytłuszczać w informacjach na piśmie co ważniejsze fragmenty. – Można też skorzystać z porad tych, którzy zawodowo zajmują się przekazywaniem informacji, na przykład dziennikarzy – uznał Lesław Adamczyk. Wskazał przy tym m.in. na możliwość stosowania w przekazie – także firmowym - zasady tzw. odwróconej piramidy wykorzystywanej w dziennikarstwie, która polega na rozpoczynaniu informacji czy komunikatu od najważniejszych i najświeższych informacji.
Co jest jeszcze ważne, by skutecznie przekazywać informacje? Prócz jasności i zwięzłości komunikatu także np. mowa ciała, barwa głosu, a nawet nastrój odbiorcy. – Warto też przekonać pracowników, by informowali o potencjalnych zagrożeniach albo porażkach. To może nawet ustrzec przed nimi naszą firmę – podkreśliłaś Ewelina Kałwak.
Międzynarodowa Akademia Zarządzania to kameralny cykl spotkań przedstawicieli świata biznesu, którzy wymieniają się doświadczeniami i spostrzeżeniami, dyskutując podczas poszczególnych sesji na wąsko zakreślone tematy. Organizuje ją Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. W ubiegłym roku odbyła się pierwsza jego edycja, która zakończyła się w lipcu. Edycja tegoroczna rozpoczęła się w marcu i potrwa do końca roku. Ostatnie spotkanie odbyło się w Parku Naukowo-Technologicznym.