Atrakcyjne stypendia, staże i specjalistyczne kursy dla uczniów, doposażenie pracowni czy wyjazdy młodzieży na targi branżowe – to tylko niektóre formy wsparcia, na jakie mogą liczyć uczniowie i kadra wszystkich szkół zawodowych i technicznych z woj. opolskiego w ramach kolejnej już edycji projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy”.
- Ten projekt to jedno z zadań, które dają bardzo wymierne korzyści w postaci przeszkolonych i wyposażonych w doświadczenia zawodowe uczniów, doposażonych szkół, przeszkolonych nauczycieli zawodu i zbudowanych relacji szkoły – biznes - uczniowie – mówi marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła. - Jego efekt to kreowana od kilku lat, z sukcesem i dbałością o każdy szczegół, realna polityka na rzecz szkół zawodowych. Dzięki temu właśnie można dziś mówić o renesansie szkolnictwa zawodowego w naszym regionie – podkreśla marszałek Buła.
Podczas konferencji prasowej przed inauguracją projektu marszałek Andrzej Buła podał, że w dwóch ostatnich unijnych perspektywach finansowych (2007-2013 i 2014-2020) na rozwój kształcenia zawodowego w woj. opolskim przeznaczono ponad 234 mln zł. – Zależy nam teraz na tym, by od adresatów tych działań dowiedzieć się, jakie z nich w kolejnych latach kontynuować, co warto robić, a czego nie – zaznaczył.
Konferencja, podczas której zainaugurowano oficjalnie trzecią już edycję projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy”, zaplanowaną na cztery lata (2018-2022), odbyła się 3 października w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Opolskiego na opolskim Ostrówku. Była ona jednocześnie podsumowaniem wspólnych działań samorządu woj. opolskiego i jego jednostek w sferze szkolnictwa i perspektyw jego rozwoju. Wzięli w niej udział uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy szkół zawodowych; przedstawiciele firm współpracujących ze szkołami i młodzieżą; a także władze województwa i instytucji realizujących wspólnie ten projekt: Regionalnego Zespołu Wsparcia Placówek Edukacji (RZPWE – lider projektu) i Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG).
– W czerwcu, gdy podsumowywaliśmy poprzednią edycję tego projektu, dotarła do nas informacja, że został on oceniony jako najlepszy projekt w kraju dla szkolnictwa zawodowego i ma szansę zostać doceniony jako jedna z najlepszych praktyk w Europie. Z tym większą energią zabieramy się zatem za realizację kolejnej edycji projektu, który otrzymał w ocenie ekspertów również największą liczbę punktów – mówi Lesław Tomczak, dyrektor RZPWE.
- Jednym z największych jego atutów jest możliwość zrealizowania aż 5 tysięcy staży zawodowych
w nowoczesnych przedsiębiorstwach województwa opolskiego dla 5 tysięcy uczniów, które są nieocenionym doświadczeniem dla młodych ludzi dopiero wkraczających na rynek pracy. To właśnie dzięki stażom uczniowie praktycznie zapoznają się z realiami pracy, nowymi technologiami, poznają swoich przyszłych pracodawców, uczą się w praktyce, jaki zawód będą wykonywali – stwierdza Bartłomiej Piechaczek kierownik projektu z RZPWE.
- Dzięki kontaktom z biznesem, o które dbamy, uczniowie mogą nie tylko poznać świetnie prosperujące firmy z regionu, ale też zobaczyć, na czym polega praca w danym zakładzie na konkretnym stanowisku. Mogą zdobyć doświadczenie i przekonać, że dobra praca czeka na nich tuż za rogiem – zaznacza dyrektor OCRG Roland Wrzeciono.
Trzecia edycja projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy” formalnie rozpoczęła się w sierpniu br., ale w praktyce rusza w październiku. Wezmą w niej udział wszystkie szkoły zawodowe i techniczne w regionie (51). Na jej realizację przeznaczono 36,9 mln zł. Z tej kwoty np. na modernizację 51 pracowni warsztatowych w opolskich szkołach przeznaczono ponad 4 mln zł; na sfinansowanie specjalistycznych kursów zawodowych dla 3 tys. uczniów ponad 4,3 mln zł; na 5 tys. praktyk i staży – 14,5 mln zł; a na atrakcyjne stypendia dla najlepszych uczniów - 5 mln zł. - Mamy nadzieję, że stypendia te będą dużym argumentem dla najaktywniejszych uczniów – wyjaśnia Bartłomiej Piechaczek.
Poza tym w ramach projektu wspierane i realizowane będą np. kursy dla instruktorów praktycznej nauki zawodu; szkolenia dla nauczycieli przedmiotów zawodowych; studia podyplomowe i kursy nadające uprawnienia do nauczania przedmiotów zawodowych; pozaszkolne formy kształcenia zawodowego, np. w laboratorium RZPWE czy w ramach wyjazdów na targi branżowe; realizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych we współpracy np. z firmami; prowadzenie Akademii Młodego Lean Manangera w ramach innowacyjnej formy kształcenia zawodowego; warsztaty edukacyjne; jednodniowe wizyty uczniów w firmach; edukacyjne lekcje z pracodawcami; giełdy regionalne, itp. Planowane jest też wsparcie systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego, w tym m.in. utworzenie 51 Szkolnych Punktów Informacji i Kariery (SZPiK), powstanie wojewódzkiej sieci doradców edukacyjno-zawodowych, warsztaty dla doradców zawodowych czy studia podyplomowe nadające uprawnie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
- Warto podkreślić, że wśród 51 zespołów szkół kształcenia zawodowego, które wezmą udział w projekcie, jest też 6 zespołów szkół specjalnych. Dla nich np. OCRG realizuje bardzo potrzebne dla tych uczniów specjalistyczne kursy – zaznacza Lesław Tomczak.
W poprzedniej, drugiej edycji projektu, zakończonej w czerwcu, wzięło udział 20 szkół zawodowych i technicznych z regionu. Jej koszt wyniósł nieco ponad 8,8 mln zł. W jej ramach doposażone zostały pracownie szkolne, ponad 600 uczniów odbyło staże i praktyki, a ponad 800 przeszło specjalistyczne, często drogie szkolenia np. z zakresu specjalistycznego lutowania, spawania czy grafiki. Odbyło się także szereg warsztatów, staże dla nauczycieli, obozy naukowe, wyjazdy na targi oraz powstały trzy klasy patronackie.
- Dzięki temu projektowi zyskaliśmy doświadczenie, mieliśmy wynagrodzenie za wykonywane zadania, mogliśmy przetestować swoją wiedzę ze szkoły, a ja dostałem nawet pracę na wakacje – mówił podczas podsumowania poprzedniej edycji projektu Jakub Gacek, uczeń zespołu szkół ponadgimnazjalnych z Kluczborka. – Młodzież, która kończy szkołę, przy poszukiwaniu pracy wrzucana jest na głęboką wodę. Często nie wie nawet, jak z ewentualnym pracodawcą rozmawiać, jak zachować się w pierwszych dniach pracy. Ten projekt dał nam możliwość zmierzenia się z takimi sytuacjami - dodał.
Projekt chwalili również przedstawiciele firm. – To jedno z tych działań, które udały się, i to bardzo. Mogliśmy się dzięki niemu doskonale zorientować, kogo za chwilę spotkamy podczas procesów rekrutacyjnych, poznać szkoły i dowiedzieć, w jakiej rzeczywistości funkcjonują – relacjonowała Aleksandra Stefaniak-Kowalska, kierownik działu rozwoju personalnego firmy Multiserwis.
W pierwszej edycji projektu, która trwała od sierpnia 2013 do grudnia 2015, wzięło udział 7 tys. uczniów. 1,5 tys. z nich podniosło kwalifikacje zawodowe; 1,5 tys. wzięło udział w stażach i praktykach a 55 szkół wyposażonych zostało w nowoczesne pracownie.