Przejdź do sekcji:

Stypendia i staże w ramach projektu dla szkolnictwa zawodowego

Zobacz inne aktualności z katergorii:
Wydarzenie

Atrakcyjne stypendia, staże i specjalistyczne kursy dla uczniów, doposażenie pracowni czy wyjazdy młodzieży na targi branżowe – to tylko niektóre formy wsparcia, na jakie mogą liczyć uczniowie i kadra wszystkich szkół zawodowych i technicznych z woj. opolskiego w ramach kolejnej już edycji projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy”.

- Ten projekt to jedno z zadań, które dają bardzo wymierne korzyści w postaci przeszkolonych i wyposażonych w doświadczenia zawodowe uczniów, doposażonych szkół, przeszkolonych nauczycieli zawodu i zbudowanych relacji szkoły – biznes - uczniowie – mówi marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła. - Jego efekt to kreowana od kilku lat, z sukcesem i dbałością o każdy szczegół, realna polityka na rzecz szkół zawodowych. Dzięki temu właśnie można dziś mówić o renesansie szkolnictwa zawodowego w naszym regionie – podkreśla marszałek Buła.

Podczas konferencji prasowej przed inauguracją projektu marszałek Andrzej Buła podał, że w dwóch ostatnich unijnych perspektywach finansowych (2007-2013 i 2014-2020) na rozwój kształcenia zawodowego w woj. opolskim przeznaczono ponad 234 mln zł. – Zależy nam teraz na tym, by od adresatów tych działań dowiedzieć się, jakie z nich w kolejnych latach kontynuować, co warto robić, a czego nie – zaznaczył.

Konferencja, podczas której zainaugurowano oficjalnie trzecią już edycję projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy”, zaplanowaną na cztery lata (2018-2022), odbyła się 3 października w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Opolskiego na opolskim Ostrówku. Była ona jednocześnie podsumowaniem wspólnych działań samorządu woj. opolskiego i jego jednostek w sferze szkolnictwa i perspektyw jego rozwoju. Wzięli w niej udział uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy szkół zawodowych; przedstawiciele firm współpracujących ze szkołami i młodzieżą; a także władze województwa i instytucji realizujących wspólnie ten projekt: Regionalnego Zespołu Wsparcia Placówek Edukacji (RZPWE – lider projektu) i Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG).

– W czerwcu, gdy podsumowywaliśmy poprzednią edycję tego projektu, dotarła do nas informacja, że został on oceniony jako najlepszy projekt w kraju dla szkolnictwa zawodowego i ma szansę zostać doceniony jako jedna z najlepszych praktyk w Europie. Z tym większą energią zabieramy się zatem za realizację kolejnej edycji projektu, który otrzymał w ocenie ekspertów również największą liczbę punktów – mówi Lesław Tomczak, dyrektor RZPWE.

- Jednym z największych jego atutów jest możliwość zrealizowania aż 5 tysięcy staży zawodowych
w nowoczesnych przedsiębiorstwach województwa opolskiego dla 5 tysięcy uczniów, które są nieocenionym doświadczeniem dla młodych ludzi dopiero wkraczających na rynek pracy. To właśnie dzięki stażom uczniowie praktycznie zapoznają się z realiami pracy, nowymi technologiami, poznają swoich przyszłych pracodawców, uczą się w praktyce, jaki zawód będą wykonywali – stwierdza Bartłomiej Piechaczek kierownik projektu z RZPWE.

- Dzięki kontaktom z biznesem, o które dbamy, uczniowie mogą nie tylko poznać świetnie prosperujące firmy z regionu, ale też zobaczyć, na czym polega praca w danym zakładzie na konkretnym stanowisku. Mogą zdobyć doświadczenie i przekonać, że dobra praca czeka na nich tuż za rogiem – zaznacza dyrektor OCRG Roland Wrzeciono.

Trzecia edycja projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe dla rynku pracy” formalnie rozpoczęła się w sierpniu br., ale w praktyce rusza w październiku. Wezmą w niej udział wszystkie szkoły zawodowe i techniczne w regionie (51). Na jej realizację przeznaczono 36,9 mln zł. Z tej kwoty np. na modernizację 51 pracowni warsztatowych w opolskich szkołach przeznaczono ponad 4 mln zł; na sfinansowanie specjalistycznych kursów zawodowych dla 3 tys. uczniów ponad 4,3 mln zł; na 5 tys. praktyk i staży – 14,5 mln zł; a na atrakcyjne stypendia dla najlepszych uczniów - 5 mln zł. - Mamy nadzieję, że stypendia te będą dużym argumentem dla najaktywniejszych uczniów – wyjaśnia Bartłomiej Piechaczek.

 

Poza tym w ramach projektu wspierane i realizowane będą np. kursy dla instruktorów praktycznej nauki zawodu; szkolenia dla nauczycieli przedmiotów zawodowych; studia podyplomowe i kursy nadające uprawnienia do nauczania przedmiotów zawodowych; pozaszkolne formy kształcenia zawodowego, np. w laboratorium RZPWE czy w ramach wyjazdów na targi branżowe; realizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych we współpracy np. z firmami; prowadzenie Akademii Młodego Lean Manangera w ramach innowacyjnej formy kształcenia zawodowego; warsztaty edukacyjne; jednodniowe wizyty uczniów w firmach; edukacyjne lekcje z pracodawcami; giełdy regionalne, itp. Planowane jest też wsparcie systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego, w tym m.in. utworzenie 51 Szkolnych Punktów Informacji i Kariery (SZPiK), powstanie wojewódzkiej sieci doradców edukacyjno-zawodowych, warsztaty dla doradców zawodowych czy studia podyplomowe nadające uprawnie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.

- Warto podkreślić, że wśród 51 zespołów szkół kształcenia zawodowego, które wezmą udział w projekcie, jest też 6 zespołów szkół specjalnych. Dla nich np. OCRG realizuje bardzo potrzebne dla tych uczniów specjalistyczne kursy – zaznacza Lesław Tomczak.

W poprzedniej, drugiej edycji projektu, zakończonej w czerwcu, wzięło udział 20 szkół zawodowych i technicznych z regionu. Jej koszt wyniósł nieco ponad 8,8 mln zł. W jej ramach doposażone zostały pracownie szkolne, ponad 600 uczniów odbyło staże i praktyki, a ponad 800 przeszło specjalistyczne, często drogie szkolenia np. z zakresu specjalistycznego lutowania, spawania czy grafiki. Odbyło się także szereg warsztatów, staże dla nauczycieli, obozy naukowe, wyjazdy na targi oraz powstały trzy klasy patronackie.  

 

- Dzięki temu projektowi zyskaliśmy doświadczenie, mieliśmy wynagrodzenie za wykonywane zadania, mogliśmy przetestować swoją wiedzę ze szkoły, a ja dostałem nawet pracę na wakacje – mówił podczas podsumowania poprzedniej edycji projektu Jakub Gacek, uczeń zespołu szkół ponadgimnazjalnych z Kluczborka. – Młodzież, która kończy szkołę, przy poszukiwaniu pracy wrzucana jest na głęboką wodę. Często nie wie nawet, jak z ewentualnym pracodawcą rozmawiać, jak zachować się w pierwszych dniach pracy. Ten projekt dał nam możliwość zmierzenia się z takimi sytuacjami - dodał.

Projekt chwalili również przedstawiciele firm. – To jedno z tych działań, które udały się, i to bardzo. Mogliśmy się dzięki niemu doskonale zorientować, kogo za chwilę spotkamy podczas procesów rekrutacyjnych, poznać szkoły i dowiedzieć, w jakiej rzeczywistości funkcjonują – relacjonowała Aleksandra Stefaniak-Kowalska, kierownik działu rozwoju personalnego firmy Multiserwis.

W pierwszej edycji projektu, która trwała od sierpnia 2013 do grudnia 2015, wzięło udział 7 tys. uczniów. 1,5 tys. z nich podniosło kwalifikacje zawodowe; 1,5 tys. wzięło udział w stażach i praktykach a 55 szkół wyposażonych zostało w nowoczesne pracownie.

Więcej aktualności

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.