Zasady uzyskiwania grantów rządowych, trendy na rynku nieruchomości w Polsce czy potrzeby inwestorów zagranicznych - takie tematy poruszono m.in. podczas spotkania szkoleniowego dla przedstawicieli regionalnych Centrów Obsługi Inwestora.
Spotkanie, które odbywa się od 18 do 19 maja w Opolu, organizowane jest we współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH). Jego celem jest wymiana doświadczeń pomiędzy pracownikami i kierownikami Centrów Obsługi Inwestora (COI) z kraju, oraz wiedzy pomiędzy kadrą COI i PAIH, tak by lepiej i sprawniej obsługiwać tych, którzy szukają w Polsce miejsca na kolejne fabryki i zakłady.
W szkoleniu wzięli też udział m.in. przedstawiciele Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz firm doradczych i konsultingowych, które z Centrami Obsługi Inwestora współpracują na co dzień. – Inwestor oczekuje od nas z pewnością dostępu do wykwalifikowanych pracowników, przygotowanych działek, przychylnych władz lokalnych oraz zachęt inwestycyjnych – mówiła Monika Słomka, dyrektor ds. rozwoju biznesu PM Group. Podała, że "typowy projekt inwestycyjny" to zazwyczaj inwestycja typu greenfield, gdzie planowane nakłady sięgają 20 mln euro, a zatrudnienie – 500 osób. Zazwyczaj jest to przedsiębiorstwo z sektora spożywczego lub motoryzacyjnego, które rozpatruje w związku z planowaną inwestycją lokalizacje w średnio pięciu krajach.
Spore zainteresowanie uczestników szkolenia wzbudziło wystąpienie kierowniczki Wydziału Projektów Zewnętrznych Departamentu Rozwoju Gospodarczego PAIH Joanny Manikowskiej poświęcone zasadom uzyskiwania grantów rządowych. Zwłaszcza opracowywany właśnie projekt tzw. Polskich Mostów Technologicznych, który ma służyć wejściu małych i średnich przedsiębiorstw na zagraniczne rynki – Wietnamu, Singapuru, Chin, USA i Meksyku. Zakłada on, że firmy, które już mają co najmniej 5-procentową sprzedaż na rynkach zagranicznych będą mogły skorzystać ze szkoleń i pomocy ekspertów, także w krajach które gospodarczo te przedsiębiorstwa interesują, i przygotować strategię wejścia na te rynki. Uczestnicy szkolenia zwracali uwagę, by prócz przedsiębiorców w takich warsztatach i szkoleniach w ramach projektu przewidzieć udział pracowników regionalnych COI oraz by uwzględnić w projekcie tzw. koperty regionalne, czyli miejsca dla firm ze wszystkich regionów Polski.
Kierownik opolskiego Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera działającego przy OCRG dr Iwona Święch-Olender opowiadała m.in. o funkcjonowaniu opolskiego COI oraz zainteresowaniu inwestorów Opolszczyzną. Podała, że w ostatnich dwóch-trzech latach jest ono wyraźnie wyższe, niż poprzednio. Poinformowała, że jeszcze w 2014 roku do opolskiego COI trafiło 88 zapytań inwestorskich, a w ubiegłym roku już 127. W tym roku do końca kwietnia było ich już 65, głównie z takich państw jak Niemcy, Chiny, Japonia, Korea, Holandia, Belgia czy Szwajcaria. Opowiadała także o opiece poinwestycyjnej świadczonej wobec przedsiębiorców w opolskim, m.in. w ramach działalności Klubu 150. – Tworząc go wyszliśmy z założenia, że zadowolony inwestor to najlepsza rekomendacja dla innych – mówiła Iwona Święch-Olender. Wśród inicjatyw Klubu 150 wymieniła m.in. organizację grupowych zakupów energii elektrycznej i gazu, organizację spotkań benchmarkingowych, spotkań dyrektorów HR, Międzynarodowej Akademii Zarządzania, szkoleń, warsztatów czy studiów podyplomowych.
W pierwszym dniu spotkania szkoleniowego jego uczestnicy mieli też okazję zobaczyć Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. W drugim dniu szkolenia zwiedzą natomiast m.in. fabrykę firmy Polaris w Opolu. – Mam nadzieję, że prócz pozytywnych wrażeń z miasta i regionu pozostanie państwu po wizycie w Opolu również pakiet przydatnej podczas wypełniania obowiązków wiedzy – mówił podczas inauguracji szkolenia członek zarządu województwa opolskiego Szymon Ogłaza.