Przejdź do sekcji:

Ruszył projekt Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy 2

Zobacz inne aktualności z katergorii:
Informacja

Pomoc w nawiązywaniu stałej współpracy szkół z przedsiębiorcami, organizacja spotkań uczniów z lokalnymi autorytetami ze świata biznesu czy np. kursy podnoszące kwalifikacje dla uczniów – m.in. takie działania przewidziano w projekcie „Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy 2”, który właśnie ruszył.

 

Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki współrealizuje ten projekt. Jego liderem jest Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji, a pozostałymi partnerami - Politechnika Opolska oraz miasto Opole. Biorą w nim udział 33 szkoły zawodowe i technika z całego regionu – ich uczniowie (ok. tysiąca), dyrektorzy, nauczyciele i instruktorzy. Głównym celem projektu jest zbliżenie środowiska szkół zawodowych w woj. opolskim do lokalnego biznesu, który – jak podkreślają specjaliści z działającego w ramach OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera - w naturalny sposób poszukuje kadry wśród wychowanków tych szkół.

Projekt ma też m.in. pokazywać szkołom na bieżąco potrzeby regionalnego rynku pracy, motywować je oraz pracujących w nich nauczycieli czy instruktorów do kształcenia pod potrzeby tego rynku, jak również pokazywać ów rynek młodym ludziom, którzy w najbliższej przyszłości mają się na nim odnaleźć. „Jest to już druga edycja tego projektu. Pomysł jego realizacji wziął się m.in. z potrzeb samych przedsiębiorców, którzy na wielu organizowanych przez nas spotkaniach zwracali w minionych latach uwagę na problemy w pozyskiwaniu odpowiednio wykształconej w szkołach zawodowych kadry” – powiedziała kierownik Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera dr Iwona Święch-Olender

W ramach projektu przewidziano m.in. działania, które mają służyć nawiązywaniu stałej współpracy szkół i firm; organizację spotkań dla uczniów z przedstawicielami świata biznesu z Opolszczyzny; organizację kursów podnoszących kwalifikacje uczniów zgodnie z zapotrzebowaniem przedsiębiorstw czy wizyty studyjne młodzieży w przedsiębiorstwach.

Anna Tęgosik z działającego w ramach OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera podała, że zgodnie z założeniami przyjętymi w projekcie kursy podnoszące kwalifikacje będzie mogło odbyć 400 uczniów szkół zawodowych. Zaplanowano też 20 wizyt studyjnych w firmach – głównie z Opolszczyzny; 12 spotkań w regionie, w których mają wziąć udział dyrektorzy szkół, przedstawiciele samorządów oraz świata biznesu, jak również dwie edycje warsztatów dla dyrektorów i nauczycieli szkół zawodowych oraz przedstawicieli firm, które mają służyć m.in. zacieśnianiu czy nawiązywaniu współpracy.

W ramach projektu ma też powstać 50 multidyscyplinarnych zespołów roboczych „design thinking”, w których – pod opieką specjalisty pracującego w ramach projektu w kooperacji z firmami – pracować będą uczniowie szkół zawodowych. Mają one uczyć np. kreatywnego myślenia i innowacyjnego podejścia do problemu. Iwona Święch-Olender podała, że takie zespoły powołano też w pierwszej edycji projektu. Uczniowie w nich zrzeszeni mieli np. wymyślać rozwiązania jakiegoś problemu lub usprawnienia w danej firmie.

Efekty przerosły nasze oczekiwania. Dla przykładu: jeden z zespołów, który współpracował z firmą Johnson Controls w Skarbimierzu - producentem podzespołów do foteli samochodowych dla znanych marek, wymyślił uchwyt który ułatwia jeden z elementów procesu produkcyjnego tego przedsiębiorstwa. Firmie ten pomysł się spodobał i uchwyt wprowadziła” – relacjonowała Święch-Olender.

Koszt drugiej edycji projektu to 8,8 mln zł. Pieniądze na jego sfinansowanie pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Opolskiego na lata 2014-2020. II edycja potrwa od sierpnia 2016 do końca lipca 2018 roku. Jeszcze w tym roku w ramach projektu ma być powołanych 25 zespołów „design thinking”, prowadzone będą kursy dla uczniów i spotkania szkół z biznesem.

Pierwsza edycja trwała od sierpnia 2013 roku do końca 2015 roku. Wzięło w niej udział ponad 7 tys. uczniów z 54 szkół w woj. opolskim, a także wiele firm – np. Johnson Controls, FM Logistic, ifm Ecolink, Multiserwis, Narzędziownia Pszenica czy Polaris.

Zdaniem Święch-Olender już pierwsza edycja projektu wniosła wiele pozytywnych zmian w obszarze współpracy szkół z przedsiębiorcami – np. pomogła nawiązać relacje firm i szkół, zaktywizować nauczycieli, instruktorów i uczniów czy zaprezentować i „dać się poznać” firmom na lokalnym rynku pracy. „Dlatego uznaliśmy, że warto ten projekt kontynuować” – zaznaczyła Święch-Olender.

Więcej aktualności

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.