Pomoc w nawiązywaniu stałej współpracy szkół z przedsiębiorcami, organizacja spotkań uczniów z lokalnymi autorytetami ze świata biznesu czy np. kursy podnoszące kwalifikacje dla uczniów – m.in. takie działania przewidziano w projekcie „Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy 2”, który właśnie ruszył.
Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki współrealizuje ten projekt. Jego liderem jest Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji, a pozostałymi partnerami - Politechnika Opolska oraz miasto Opole. Biorą w nim udział 33 szkoły zawodowe i technika z całego regionu – ich uczniowie (ok. tysiąca), dyrektorzy, nauczyciele i instruktorzy. Głównym celem projektu jest zbliżenie środowiska szkół zawodowych w woj. opolskim do lokalnego biznesu, który – jak podkreślają specjaliści z działającego w ramach OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera - w naturalny sposób poszukuje kadry wśród wychowanków tych szkół.
Projekt ma też m.in. pokazywać szkołom na bieżąco potrzeby regionalnego rynku pracy, motywować je oraz pracujących w nich nauczycieli czy instruktorów do kształcenia pod potrzeby tego rynku, jak również pokazywać ów rynek młodym ludziom, którzy w najbliższej przyszłości mają się na nim odnaleźć. „Jest to już druga edycja tego projektu. Pomysł jego realizacji wziął się m.in. z potrzeb samych przedsiębiorców, którzy na wielu organizowanych przez nas spotkaniach zwracali w minionych latach uwagę na problemy w pozyskiwaniu odpowiednio wykształconej w szkołach zawodowych kadry” – powiedziała kierownik Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera dr Iwona Święch-Olender
W ramach projektu przewidziano m.in. działania, które mają służyć nawiązywaniu stałej współpracy szkół i firm; organizację spotkań dla uczniów z przedstawicielami świata biznesu z Opolszczyzny; organizację kursów podnoszących kwalifikacje uczniów zgodnie z zapotrzebowaniem przedsiębiorstw czy wizyty studyjne młodzieży w przedsiębiorstwach.
Anna Tęgosik z działającego w ramach OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera podała, że zgodnie z założeniami przyjętymi w projekcie kursy podnoszące kwalifikacje będzie mogło odbyć 400 uczniów szkół zawodowych. Zaplanowano też 20 wizyt studyjnych w firmach – głównie z Opolszczyzny; 12 spotkań w regionie, w których mają wziąć udział dyrektorzy szkół, przedstawiciele samorządów oraz świata biznesu, jak również dwie edycje warsztatów dla dyrektorów i nauczycieli szkół zawodowych oraz przedstawicieli firm, które mają służyć m.in. zacieśnianiu czy nawiązywaniu współpracy.
W ramach projektu ma też powstać 50 multidyscyplinarnych zespołów roboczych „design thinking”, w których – pod opieką specjalisty pracującego w ramach projektu w kooperacji z firmami – pracować będą uczniowie szkół zawodowych. Mają one uczyć np. kreatywnego myślenia i innowacyjnego podejścia do problemu. Iwona Święch-Olender podała, że takie zespoły powołano też w pierwszej edycji projektu. Uczniowie w nich zrzeszeni mieli np. wymyślać rozwiązania jakiegoś problemu lub usprawnienia w danej firmie.
Efekty przerosły nasze oczekiwania. Dla przykładu: jeden z zespołów, który współpracował z firmą Johnson Controls w Skarbimierzu - producentem podzespołów do foteli samochodowych dla znanych marek, wymyślił uchwyt który ułatwia jeden z elementów procesu produkcyjnego tego przedsiębiorstwa. Firmie ten pomysł się spodobał i uchwyt wprowadziła” – relacjonowała Święch-Olender.
Koszt drugiej edycji projektu to 8,8 mln zł. Pieniądze na jego sfinansowanie pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Opolskiego na lata 2014-2020. II edycja potrwa od sierpnia 2016 do końca lipca 2018 roku. Jeszcze w tym roku w ramach projektu ma być powołanych 25 zespołów „design thinking”, prowadzone będą kursy dla uczniów i spotkania szkół z biznesem.
Pierwsza edycja trwała od sierpnia 2013 roku do końca 2015 roku. Wzięło w niej udział ponad 7 tys. uczniów z 54 szkół w woj. opolskim, a także wiele firm – np. Johnson Controls, FM Logistic, ifm Ecolink, Multiserwis, Narzędziownia Pszenica czy Polaris.
Zdaniem Święch-Olender już pierwsza edycja projektu wniosła wiele pozytywnych zmian w obszarze współpracy szkół z przedsiębiorcami – np. pomogła nawiązać relacje firm i szkół, zaktywizować nauczycieli, instruktorów i uczniów czy zaprezentować i „dać się poznać” firmom na lokalnym rynku pracy. „Dlatego uznaliśmy, że warto ten projekt kontynuować” – zaznaczyła Święch-Olender.