Według statystyk branża motoryzacyjna miniony rok może uznać za udany. Według danych AutomotiveSuppliers od stycznia do września 2023 roku wyprodukowano o 34,6% więcej pojazdów samochodowych niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Rozwój branży automotive przyspieszył również na Opolszczyźnie.
Po kryzysach związanych z pandemią, wybuchem wojny w Ukrainie i towarzysząca im reorganizacją światowego łańcucha dostaw branża motoryzacyjna znajduje się w fazie ożywienia. Trwająca od ubiegłego roku poprawa dostępności surowców i komponentów przełożyła się na wzrost produkcji pojazdów. Według danych Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych Newmark Polska, około 10 procent całkowitego popytu rejestrowanego u naszych sąsiadów z Dolnego Śląska stanowią właśnie firmy z sektora automotive. W rzeczywistości udział ten może być jeszcze większy, gdyż statystyki nie uwzględniają powierzchni wynajmowanej przez dostawców oraz innych firm współpracujących pośrednio z branżą motoryzacyjną. Na tej bliskości korzysta Opolszczyzna, która dzięki lokalizacji przy pasie autostrady A4 dzięki wpisuje się w większy obszar gospodarczy.
– Jest to teren podzielony administracyjnie między dolnośląskie, opolskie i śląskie, jednak biorąc pod uwagę sieci kooperacyjne coraz bardziej zaczyna stanowić jeden obszar wzmożonej aktywności gospodarczej – mówi Szymon Ogłaza, członek Zarządu Województwa Opolskiego.
Wskazując inwestycje kluczowe dla regionu warto zwrócić uwagę na współpracę Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną. Najważniejsze kryteria dotyczyły tworzenia nowych miejsc pracy, wykorzystania innowacyjnych technologii i współpracy z zagranicą, wysokiej jakości kultury pracy, poważnego podejścia do tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, wykorzystania OZE czy otwartości na płatne staże i praktyki. – Od 2018 roku firma inwestująca na Opolszczyźnie może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. W naszym regionie ulga jest największa bo sięga aż 40 proc., dla porównania w Śląskiem jest to 30 proc., a w Dolnośląskiem – 25 proc. – tłumaczy Tomasz Hanzel, dyrektor Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki.
Jednym z sukcesów tej polityki jest z pewnością pozyskanie firmy Posco Mobility Solution Poland, która ogłosiła plany zbudowania nowoczesnej fabryki rdzeni do silników napędowych w Brzegu. Inwestycja ta, opiewająca na kwotę 183,6 mln zł, skorzysta ze zwolnień podatkowych, a jej realizacja rozpocznie się w kwietniu 2024 r. Posco, jako piąty na świecie producent stali, wykazuje swoje zaangażowanie w promowanie ekologicznych technologii, a inwestycja stanowi ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Kolejną wielką inwestycją, tym razem na terenie Nysy jest wspólna inicjatywa firm Umicore oraz Volkswagen – spółka IONWAY, która jest istotnym krokiem zwiększenia roli Unii Europejskiej jako solidnego gracza na globalnym rynku elektromobilności. – Jej siedziba znajduje się w Brukseli, a pierwszy zakład produkcyjny powstanie w Nysie, w pobliżu istniejącej już fabryki należącej do firmy Umicore. Inwestycję, w ramach której powstanie nawet do 900 nowych miejsc pracy, wspiera także polski rząd, który przekaże spółce IONWAY dotację finansową w wysokości 350 milionów euro, a łączna wartość inwestycji do 2030 r. wyniesie 1,7 miliarda euro – Andrzej Buła, Marszałek Województwa Opolskiego. Obecnie w Nysie trwają prace przygotowawcze poprzedzające start budowy fabryki, a rozpoczęcie produkcji w zakładzie zostało zaplanowane na 2025 r. Do tego czasu aktywny materiał katodowy (CAM) wykorzystywany przez firmę PowerCo będzie produkowany w nyskim zakładzie Umicore. Dzięki bliskiemu sąsiedztwu obu fabryk spółka IONWAY będzie mogła korzystać z know-how Umicore oraz surowców pochodzących z zakładów rafineryjnych firmy w Finlandii. Ponadto strategiczna lokalizacja fabryki umożliwi IONWAY dostęp do odnawialnych źródeł energii, a także zapewni wsparcie wykwalifikowanych pracowników z regionu.
Kolejną dużą inwestycją ogłoszoną w ostatnim czasie jest rozpoczęcie rozbudowy CTPark Opole. Nowy obiekt, w formule build-to-suit, zostanie zrealizowany na potrzeby globalnego dostawcy układów chłodzenia do samochodów ciężarowych TitanX Engine Cooling. Najemca ten już od 2018 roku zajmuje 11 600 m kw. w tym parku, a w październiku zeszłego roku wprowadził się do nowego budynku o powierzchni 26 000 m kw., zajmując 18 200 m kw., a kolejne 8000 m kw. w 2025 roku. W zawiązku z gabarytami produkowanych podzespołów bardzo ważnym czynnikiem była prędkość dostaw.
– Dzięki autostradzie mamy dobre połączenie na południe i na zachód. Dlatego właśnie czynnikiem decydującym, oprócz oczywiście warunków prowadzenia działalności, obsługi inwestorskiej oraz wykwalifikowanych pracowników, była logistyka. Położenie miasta pomiędzy Wrocławiem a tzw. śląską kolebką branży automotive (Gliwice, Zabrze i Katowice) ułatwia ściąganie inwestorów i specjalistów – dodaje Ogłaza.
Na tym jednak nie koniec, bowiem do 6000 nkw. swoją powierzchnię planuje powiększyć także firma UFI Filters. W związku z planowanym rozwojem w minionym roku ruszyła budowa piątego budynku w ramach parku przemysłowo-logistycznego CTPark Opole, który zostanie oddany do użytku w trzecim kwartale 2024 roku. Zakład w Opolu umożliwi przedsiębiorstwu obsługę głównych producentów samochodów w Europie oraz optymalizację czasu dostaw. W sumie wydatki inwestycje wśród firm z sektora mogą oscylować w granicach 2,7 miliarda euro i około 1500 miejsc pracy w całym regionie.
Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki jest współorganizatorem 9. edycji Automotive CEE Day.