Niech zbliżające się Święta Bożego Narodzenia będą pełne nadziei i niosą ze sobą ciepło rodzinnych spotkań, wyzwań i wspólnego dzielenia się chwilami szczęścia.
Prace nad materiałami lekkimi dla branży metalowej czy samochodowej będą prowadzić w tworzonym w Opolu centrum projektowym Instytutu Fraunhofera naukowcy z biznesem. Wykorzystają do tego sprzęt do badań wytrzymałościowych kupiony z unijnego projektu.
Niemiecki Instytut Fraunhofera to jedna z największych i najprężniej działających organizacji naukowych wspierających przemysł w Europie. We współpracy z Politechniką Opolską tworzy on właśnie w Opolu pierwsze w Polsce centrum projektowe. Partnerami tego przedsięwzięcia będą Uniwersytet Techniczny w Chemnitz, Park Naukowo-Technologiczny (PNT) w Opolu oraz firma Tower Automotive. Centrum, przy współpracy z biznesem, chce zająć się materiałami lekkimi, które pozwoliłyby „odchudzać” pojazdy czy konstrukcje tworzone w takich sektorach gospodarki, jak branża metalowa, motoryzacyjna, kolejowa, lotnicza, ale też np. budowlana. Dzięki temu pojazdy albo konstrukcje mogłyby być lżejsze, tańsze i bardziej ekologiczne.
Umowa ws. utworzenia centrum projektowego Instytutu Fraunhofera ma zostać podpisana w najbliższych tygodniach. O planach centrum przedstawiciele Instytutu Fraunhofera i Politechniki Opolskiej opowiadali na ostatnim spotkaniu tzw. stołu gospodarczego skupiającego przedsiębiorców z kapitałem niemieckim, które odbyło się w firmie IFA Powertrain Polska w Ujeździe. Prof. Anna Król z Politechniki Opolskiej podkreślała, że Instytut Fraunhofera ma ogromny potencjał nie tylko w Niemczech, ale i na świecie. - Mamy nadzieję, że nasze centrum projektowe, nastawione szczególnie na zaawansowane technologie lekkie, będzie miało duże pole do działania na Opolszczyźnie, gdzie funkcjonuje już wiele firm branży automotive, ale też w Polsce – uznała.
Opolskie centrum projektowe ma zajmować się m.in. łączeniem materiałów, ich obróbką czy bezpieczeństwem produktów i materiałów. Ma wykorzystywać nie tylko potencjał Instytutu Fraunhofera i Politechniki Opolskiej, ale też Parku Naukowo-Technologicznego, który jest partnerem projektu „Kooperacyjne Opolskie – profesjonalne otoczenie biznesu” realizowanego przez polegające samorządowi województwa Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. W ramach tego projektu niedawno kupione zostały specjalistyczne urządzenia do badań. – Są to maszyny wytrzymałościowe, zmęczeniowe. One tak naprawdę będą podstawą działania naszego centrum projektowego – tłumaczyła prof. Anna Król. – Dodatkowo kupione zostało też oprogramowanie, które ma służyć prowadzeniu symulacji i przewidywaniu zachowań materiałów oraz dokonywaniu obliczeń, tak by można było stwierdzić, że dany materiał nadaje się do konkretnego zastosowania.
Prof. Król namawia do współpracy z centrum biznes. - Liczymy, że przedsiębiorcy zdradzą nam, jakie nurtują ich pytania, a my spróbujemy je rozwiązać – podkreśliła.
Dyrektor operacyjny IFA Powertrain w Ujeździe Peter Krautwurst uznał, że jego firma widzi pola do współpracy z centrum projektowym Instytutu Fraunhofera w Opolu. - Aspekt dla nas szczególnie interesujący dotyczy kwestii ciężaru aut elektrycznych – mówił.
Dopytywany o to, czy firmie mogą się też przydać urządzenia kupione w ramach projektu „Kooperacyjne Opolskie…” tłumaczył, że pewne maszyny potrzebne do testów IFA już ma. - Ale są pewne obszary, szczególnie dotyczące rozwoju nowych produktów, gdzie nie wszystko możemy załatwić standardowymi maszynami testowymi. Tutaj takie maszyny, zwłaszcza wyspecjalizowane, będą dla nas dosyć interesujące. Szczególnie, że są dostępne blisko – dodał.
Projekty badawcze dotyczące „odchudzania” pojazdów dzięki zastosowaniu lżejszych materiałów prowadzi również firma MM Systemy z Kątów Opolskich. Także z wykorzystaniem unijnych pieniędzy na innowacje, które dostała w ramach przeprowadzonych już przez OCRG naborów. Prezes MM Systemy Roland Krause także uznał, że widzi pole do współpracy z centrum projektowym Instytutu Fraunhofera w Opolu. – Na przykład w zakresie projektu związanego z wahaczami, do którego się przygotowujemy. Dotyczy on łączenia stali z zupełnie nietypowym materiałem. To nowy projekt, do którego już zgłosiliśmy pewne wnioski patentowe i czekamy na jego realizację – wyjaśnił.