Niech zbliżające się Święta Bożego Narodzenia będą pełne nadziei i niosą ze sobą ciepło rodzinnych spotkań, wyzwań i wspólnego dzielenia się chwilami szczęścia.
Województwo opolskie ma najlepszy w kraju zespół ds. obsługi inwestora – uznała po raz kolejny Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Oceniano m.in. przeszkolenie pracowników Centrum Obsługi Inwestora z OCRG, bazę ofert, materiały promocyjne, liczbę obsługiwanych wizyt inwestorów czy współpracę z instytucjami otoczenia biznesu i samorządami.
Na najwyższym podium w kraju Centrum Obsługi Inwestora (COI), działające w ramach podlegającego samorządowi województwa Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG), znalazło się ex aequo z centrami odpowiedzialnymi za obsługę inwestorów z woj. kujawsko-pomorskiego i śląskiego.
- Bardzo jesteśmy dumni z tego, że mamy tak doświadczonych i dobrze przygotowanych do podejmowania inwestorów pracowników w OCRG. Zwłaszcza, że to już kolejna ocena, podczas której sklasyfikowano ich tak wysoko – podkreśla marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła.
Podczas poprzedniej podobnej oceny, którą w 2016 r. wykonywała jeszcze Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), poprzedniczka PAIH, działająca w OCRG „brygada tygrysa” (jak czasem określa się zespoły odpowiedzialne za pozyskiwanie inwestorów), też była na pierwszym miejscu. Wtedy ex aequo z centrum obsługi inwestora z woj. zachodniopomorskiego.
Arkusz oceny, na podstawie którego specjalna komisja cetryfikacyjna Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) opiniowała i punktowała opolskie COI tym razem, zawierał kilka pakietów pytań. Wśród nich były pytania np. o zaplecze techniczne i organizacyjne (np. dostęp do samochodu podczas wizyt inwestorów); przygotowanie do obsługi inwestora (znajomość języków wśród pracowników COI, ich przeszkolenie, liczbę wprowadzonych w ostatnich latach do baz PAIH lub aktualizowanych ofert inwestycyjnych; o materiały promujące region i jego ofertę inwestycyjną czy o szkolenia samorządów z zakresu obsługi inwestorów.
- W naszym zespole każdy pracownik zna jakiś język obcy. Mówimy po angielsku, niemiecku, francusku i rosyjsku – wylicza kierownik Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera w OCRG Magdalena Możdżeń. – Dysponujemy też odpowiednim zapleczem technicznym i lokalowym. Mogliśmy się również pochwalić specjalnymi folderami dla inwestorów z kilku branż, które mamy od kilku lat, a w 2019 r. zaktualizowaliśmy ich treść. Punkty w ocenie PAIH przyniósł nam także realizowany we współpracy z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji projekt „Standardy obsługi inwestora w samorządzie opolskim”, w ramach którego szkolimy z zasad obsługi inwestora pracowników 41 opolskich samorządów.
PAIH w ramach oceny pytał też pracowników COI z OCRG o współpracę z samorządami, tempo aktualizacji ofert inwestycyjnych, współpracę z instytucjami otoczenia biznesu (np. izbami gospodarczymi, uczelniami, instytucjami naukowymi), liczbę obsługiwanych przez COI zapytań inwestorów z lat 2017-2020, liczbę obsłużonych wizyt inwestorów i liczbę projektów zakończonych sukcesem w tym czasie. – Zapytań w tym okresie mieliśmy 313, wizyt 131, a pozytywnych decyzji 24 – podaje Piotr Regeńczuk, zastępca kierownika opolskiego COI, od lat główny specjalista odpowiedzialny właśnie za obsługę inwestorów.
PAIH, prócz ankiety, oceniała też przesłane przez COI materiały promocyjne i stronę internetową. – Cieszymy się, że obroniliśmy pierwszą lokatę w tej ocenie – podkreślają Magdalena Możdżeń i Piotr Regeńczuk.
Cały zespół centrum Obsługi Inwestora i Eksportera tworzą także: Marta Dudek, Katarzyna Wałach-Głogiewicz, Iwona Hemon, Anna Tęgosik i Joanna Mączko.
- Wszystkim pracownikom tego działu należą się duże podziękowania – mówi Roland Wrzeciono, dyrektor OCRG. – Ta certyfikacja to dla nas wszystkich sprawdzian tego, czy trzymamy standardy, wysoki poziom obsługi i czy na bieżąco dbamy o każdy element bardzo wymagającego procesu, jakim jest pozyskiwanie inwestorów.
Jakie są jego efekty? W sprawdzanych przez PAIH latach 2017-2020 następujące:
- w roku 2017 COI działające w OCRG obsługiwało 148 zapytań inwestorów zainteresowanych Opolszczyzną; 6 firm powiedziało wtedy „tak” regionowi; z deklaracji tych firm wynika, że docelowo mają one utworzyć 980 miejsc pracy i wydać na swoje inwestycje w woj. opolskim 85 mln euro;
- w 2018 r. COI obsługiwało 101 zapytań inwestorów; podobnie jak rok wcześniej na inwestycję w woj. opolskim zdecydowało się 6 firm, które zadeklarowały utworzenie aż 1600 miejsc pracy i wydatki inwestycyjne na poziomie 750 mln euro;
- w 2019 r. zapytań inwestorów było 82; osiem pozytywnych dla opolskiego decyzji; 1300 zadeklarowanych do utworzenia miejsc pracy i wydatki na poziomie 243 mln euro;
- w ub. roku obsługiwanych zapytań było 70, pozytywnych decyzji 6, zadeklarowanych do utworzenia miejsc pracy 620 miejsc i 110 mln euro nakładów inwestycyjnych
Piotr Regeńczuk podkreśla, że ubiegły rok zapewne zakończyłby się lepszym rezultatem gdyby nie pandemia. - Jedenastu inwestorów zawiesiło z tego powodu decyzje w sprawie swoich inwestycji. Mamy nadzieję, że gdy Covid-19 ustąpi, zdecydują się je u nas ulokować – mówi.