Niech zbliżające się Święta Bożego Narodzenia będą pełne nadziei i niosą ze sobą ciepło rodzinnych spotkań, wyzwań i wspólnego dzielenia się chwilami szczęścia.
Strona z kalkulatorem do szacowania kosztów ogrzewania - to zwycięski pomysł w konkursie multidyscyplinarnych zespołów uczniowskich Design Thinking, Jego autorami są uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 CKU w Kluczborku. W nagrodę pojadą do Parku Naukowo-Technologicznego w Finlandii!
Projekt uczniów kluczborskiego ZSP nr 2 pokonał w finale dziewięć innych projektów zespołów kreatywnych Design Thinking. Drugie miejsce zajął Zespół Szkół i Placówek Oświatowych im. E. Godlewskiego w Nysie, a trzecie Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Zdzieszowicach.
- Wierzyliśmy, że mamy dobry projekt, ale i tak pierwsze miejsce nas zaskoczyło. Oczywiście bardzo pozytywnie! A udział w projekcie dał nam możliwość pozyskania dużo więcej praktycznej wiedzy, niż mamy okazję na co dzień zdobywać w szkole – mówili członkowie zwycięskiego teamu: Sebastian Bałajewicz, Dawid Przybylski, Piotr Żurawka, Kamil Żurak i Damian Otte. Zespół pracował pod opieką p. Grzegorza Ośródki.
Trzyosobowe jury w finale oceniało m.in. oryginalność pomysłu, sposób zaprezentowania tematu, dobór narzędzi, spójność pomysłu z oczekiwaniami firmy czy możliwość realnego zastosowania przez firmy rozwiązań wymyślonych przez uczniów.
Dziesięciu finalistów konkursu wybranych zostało spośród 27 grup uczniowskich, które od kilku miesięcy współpracowały z firmami z województwa opolskiego w ramach projektu "Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy 2". Zespoły te, pod nadzorem opiekunów, szukały kreatywnych rozwiązań problemów, które wymyśliły dla nich firmy. Wśród zadań było np. takie, by wymyślić jak odzyskiwać ciepło z kominów pieca; jak rozwiązać problem z odzyskiwaniem palet; wypromować nowy towar albo opracować przewodnik dla nowych pracowników.
Organizacją konkursu oraz koordynacją pracy zespołów Design Thinking zajęli się pracownicy istniejącego w ramach OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera (COIE). Kierownik COIE dr Iwona Święch-Olender wyjaśnia, że „design thinking” to nowe podejście do tworzenia innowacyjnych usług i produktów. Wdrażane jest w największych firmach na świecie, takich jak SAP, Samsung czy Raiffeisen. - Pomysł na powołanie zespołów kreatywnych uczniów w firmach zrodził się po pierwszych kontaktach z opolskimi przedsiębiorstwami. Z jednej strony chodziło o dodatkową formę kształcenia zawodowego przyszłego „narybku”, z drugiej o wprowadzenie nowego, świeżego spojrzenia na dotychczasowe problemy i stosowane rozwiązania, którego zwłaszcza w okrzepłych, dojrzałych kulturach organizacyjnych dużych koncernów często brakowało – tłumaczy szefowa COIE.
Zespoły Design Thinking i ich kontakt z firmami to element większej całości, jaką jest druga edycja projektu Samorządu Województwa Opolskiego dla szkół zawodowych „Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy 2”. Realizują go Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji (dawniej Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji) w Opolu we współpracy z OCRG, Politechniką Opolską i miastem Opole.
W projekcie biorą udział 33 szkoły zawodowe i technika z całego regionu – ich uczniowie (ok. tysiąca), dyrektorzy, nauczyciele i instruktorzy. Głównym celem projektu jest zbliżenie środowiska szkół zawodowych w woj. opolskim do lokalnego biznesu, który w naturalny sposób poszukuje kadry wśród wychowanków tych szkół. Projekt potrwa do lipca 2018 r. Prócz zespołów „design thinking” w ramach projektu odbywają się spotkania uczniów z lokalnym biznesem; spotkania przedstawicieli firm, szkół i samorządu czy warsztaty dla dyrektorów szkół i przedstawicieli firm.