Niech zbliżające się Święta Bożego Narodzenia będą pełne nadziei i niosą ze sobą ciepło rodzinnych spotkań, wyzwań i wspólnego dzielenia się chwilami szczęścia.
Jak odzyskiwać ciepło z kominów pieca; rozwiązać problem z odzyskiwaniem palet; wypromować nowy towar albo opracować przewodnik dla nowych pracowników. Z takimi zadaniami mierzą się uczniowskie zespoły w ramach projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy2”.
Multidyscyplinarnych zespołów uczniowskich „design thinking” – bo taką nazwę noszą one w ramach projektu – jest w opolskich szkołach ponadgimnazjalnych 27. Niemal wszystkie spotkały się już i nawiązały współpracę z firmami. Dostały też zadania, z którymi w najbliższych tygodniach muszą się zmierzyć i znaleźć ich kreatywne rozwiązania. - Zespoły są kilkuosobowe. W najbliższym czasie ponownie będą odwiedzać firmy, z którymi współpracują, by zebrać materiały i wiedzę potrzebną im do wykonania zadań – mówi Justyna Warzecha-Michlik z Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera przy OCRG, opiekun zespołów design thinking.
Kierownik Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera dr Iwona Święch-Olender wyjaśnia, że „design thinking” to nowe podejście do tworzenia innowacyjnych usług i produktów. Wdrażane jest w największych firmach na świecie, takich jak SAP, Samsung czy Raiffeisen. - Pomysł na powołanie zespołów kreatywnych uczniów w firmach zrodził się po pierwszych kontaktach z opolskimi przedsiębiorstwami. Z jednej strony chodziło o dodatkową formę kształcenia zawodowego przyszłego „narybku”, z drugiej – o wprowadzenie nowego, świeżego spojrzenia na dotychczasowe problemy i stosowane rozwiązania, którego zwłaszcza w okrzepłych, dojrzałych kulturach organizacyjnych dużych koncernów często brakowało – mówi Iwona Święch-Olender.
Aby bardziej zmotywować młodzież do pracy rozwiązanie każdego z zadań będzie oceniane przez firmy oraz specjalną komisję. Pod koniec roku szkolnego trzy najlepsze zespoły zostaną nagrodzone. Zwycięzcy pojadą na kilkudniowy wyjazd do nowoczesnego parku technologicznego, a laureaci drugiego i trzeciego miejsca otrzymają nagrody rzeczowe.
„Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy 2” to druga już edycja projektu Samorządu Województwa Opolskiego dla szkół zawodowych. Realizują go Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji (dawniej Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji) w Opolu we współpracy z Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG ) oraz z Politechniką Opolską i miastem Opole.
Biorą w nim udział 33 szkoły zawodowe i technika z całego regionu – ich uczniowie (ok. tysiąca), dyrektorzy, nauczyciele i instruktorzy. Głównym celem projektu jest zbliżenie środowiska szkół zawodowych w woj. opolskim do lokalnego biznesu, który w naturalny sposób poszukuje kadry wśród wychowanków tych szkół. Projekt potrwa do lipca 2018 r. Prócz zespołów „design thinking” w ramach projektu odbywają się spotkania uczniów z lokalnym biznesem; spotkania przedstawicieli firm, szkół i samorządu czy warsztaty dla dyrektorów szkół i przedstawicieli firm.
W poprzedniej edycji projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy”, która trwała od sierpnia 2013 do grudnia 2015 roku, wzięło udział 7 tys. uczniów.