Konsensus pracowników zaangażowanych we wdrażanie strategii Lean w firmie jest niezbędny. Powoduje, że są zdeterminowani do wprowadzania zmian i pozwala określić wspólne kierunki działań w przedsiębiorstwie.
Do takich m.in. wniosków doszli uczestnicy drugiego spotkania w ramach cyklu BeLean, który to cykl dla zainteresowanych tematem Lean firm z województwa organizuje Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. Spotkanie odbyło się 25 listopada w Centrum Nauka-Biznes Politechniki Opolskiej w Opolu. Wzięło w nim udział kilkudziesięciu przedstawicieli przedsiębiorstw z naszego regionu.
Zastępca kierownika wsparcia produkcji i zaopatrzenia firmy OKPOL Sp. z o.o. Błażej Lipczewski powiedział, że jego firma przygotowuje się do wdrożenia Lean – na początku w produkcji, a potem stopniowo w innych działach. Mówił, że udział w warsztatach organizowanych przez OCRG, przedstawiciele jego firmy traktują jak okazję do zdobycia wiedzy o tym, jak odpowiednio przygotować się do wdrożenia Lean. – Te warsztaty na pewno są dla nas pomocne. Uczestniczyliśmy już w dwóch pierwszych spotkaniach i z pewnością jak najszybciej zapiszemy się na kolejne – zaznaczył.
Cykl spotkań Be Lean adresowany jest do firm zainteresowanych lub już wdrażających poszczególne narzędzia Lean. Ma na celu przybliżenie opolskim przedsiębiorcom tajników wielu stosowanych już na świecie narzędzi tej strategii. Partnerem strategicznym cyklu jest firma Leanpassion, która od ponad 11 lat wspiera organizacje w doskonaleniu procesów i budowaniu przewagi konkurencyjnej oraz realizuje tzw. strategiczne podejście do Lean.
Tematem drugiego spotkania były narzędzia i postawy w osiąganiu konsensusu, a także value stream mapping, czyli tzw. mapowanie strumienia wartości. Rafał Płotnicki, partner w Leanpassion, tłumaczył, że osiągnięcie konsensusu ważne jest m.in. przez wzgląd na konieczność określenia kierunku działań i celów. Wyjaśnił, że konsensus powinien polegać na określeniu poziomu, z którego startuje w kwestii Lean przedsiębiorstwo oraz wskazaniu najważniejszych potencjalnych usprawnień w procesach organizacji. W związku z tym jest potrzeba uzyskania zgody wszystkich interesariuszy na status quo, a w efekcie – zaplanowanie kierunków działań doskonalących.
Dodał, że konsensus angażuje zespół pracowników diagnozowanych procesów. – Dzięki wcześniejszym treningom w zakresie Lean i narzędzi następuje unikalne połączenie wiedzy pracownika o procesie i umiejętności zastosowania profesjonalnych narzędzi diagnostycznych – przekonywał.
Tłumaczył też, że strumień wartości to wszystkie działania podejmowane dla przeprowadzenia danego produktu przez cały proces - od zlecenia do klienta. Chodzi, jak wyjaśniał, zarówno o te działania, które dodają wartości, jak i te, które jej nie dodają. Zaznaczył przy tym, że mapowanie strumienia wartości wymaga dużej wiedzy i umiejętności, a potem odpowiedniej interpretacji.
Kolejne spotkanie z cyklu BeLean organizowanego przez OCRG odbędzie się 19 grudnia.