Niech zbliżające się Święta Bożego Narodzenia będą pełne nadziei i niosą ze sobą ciepło rodzinnych spotkań, wyzwań i wspólnego dzielenia się chwilami szczęścia.
Nie wszyscy w pracy muszą się lubić. Ale wszyscy muszą się sprawnie i skutecznie komunikować, by celowo i efektywnie pracować. To jedno ze stwierdzeń, które padło na ostatnim przed wakacjami spotkaniu Międzynarodowej Akademii Zarządzania.
Uczestnicy kolejnego w tym roku spotkania Akademii nie mieli wątpliwości, że sprawna komunikacja to jedna z najważniejszych dla przedsiębiorstw kwestii. To ona decyduje w dużym stopniu o skutecznej organizacji pracy, odpowiedniej motywacji oraz zaangażowaniu pracowników, a także o właściwej obsłudze i kontaktach z klientami.
- Ważne jest jednak, by odpowiednio choćby do wielkości przedsiębiorstwa dobrać system czy kanały komunikacji. Inne rozwiązania można zastosować w firmach, w których pracuje 15 czy 50 osób, a inne w przedsiębiorstwach zatrudniających 500 osób – mówił Maciej Wajs, dyrektor Pasta Food Company z Opola. – Istotne jest też, by nie dublować kanałów komunikacji, ale też nie zaśmiecać ich nadmiarem treści - dodał.
Moderator tegorocznych spotkań Akademii Lesław Adamczyk zaznaczył z kolei, że warto rozróżnić formalny i nieformalny poziom komunikacji w firmach. Prowokując do dyskusji stwierdził z kolei, że choć od lat firmy próbują wdrażać różne narzędzia i rozwiązania IT mające ułatwiać komunikację, to „99 proc. z nich nie wychodzi”. Prezes opolskiego Parku Naukowo-Technologicznego prof. Jarosław Mamala dociekał natomiast, ile osób należałoby w przedsiębiorstwie zaangażować w to, by komunikacja w nim była sprawna. Podawał też przykłady sprawnie działających rozwiązań komunikacyjnych stosowanych przez duże koncerny samochodowe zatrudniające setki ludzi.
- Aby skutecznie wdrożyć systemy komunikacji trzeba do nich przekonać pracowników firmy i wykształcić w nich nawyk korzystania z narzędzi do komunikacji. Tylko wtedy, gdy ich nabiorą, staną się one dla nich pewną oczywistością – przekonywała Ewelina Kałwak, także uczestniczka Akademii. Zaznaczyła przy tym, że trzeba to robić stopniowo i systematycznie, krok po kroku. - W moim przekonaniu kwestią czasu jest, gdy stanie się to dla pracowników wręcz potrzebą - uznała.
Międzynarodowa Akademia Zarządzania to kameralny cykl spotkań przedstawicieli świata biznesu, którzy wymieniają się doświadczeniami i spostrzeżeniami, dyskutując podczas poszczególnych sesji na wąsko zakreślone tematy. Organizuje ją Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. W ubiegłym roku odbyła się pierwsza jego edycja, która zakończyła się w lipcu. Edycja tegoroczna rozpoczęła się w marcu i potrwa do końca roku. Uczestnicy ostatniego przed wakacjami spotkania zaplanowali, że tematem jednego z jesiennych spotkań będzie też wdrażanie B+R.