Przejdź do sekcji:

Jak polubić rynek czeski

image3

Praktyczne podejście do prowadzenia rozmów biznesowych z partnerami z Czech, regulacje prawno-podatkowe oraz wsparcie instytucjonalne współpracy z naszymi sąsiadami z południa – to główne tematy Forum „Polski przedsiębiorca na rynku czeskim– możliwości, wsparcie instytucjonalne, ograniczenia”.

Zobacz inne aktualności z katergorii:
Forum

Forum odbyło się online 8 grudnia 2021 r. Głównym organizatorem wydarzenia była Izba Gospodarcza „Śląsk”, współorganizatorem – podlegające samorządowi województwa Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG),  a partnerem – Fundacja Rozwoju Śląska. Swoimi doświadczeniami z uczestnikami podzielili się zaproszeni do dyskusji eksperci. Opowiadali m.in.  o tym, jak załatwiać sprawy formalne w czeskich urzędach, ale również tego jak nawiązywać relacje z przedsiębiorcami.

– Dzięki jednemu z pracowników Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki, który jest specjalistą od rynku czeskiego, oraz dzięki lokalnym kontaktom udało się zorganizować pierwsze spotkanie z czeskim partnerem, po którym nawiązała się współpraca – powiedział Adam Helman z firmy Dookien. Zaznaczył, że od momentu pierwszego kontaktu w 2018 r., przez pierwsze 2 lata, firmy wzajemnie sprawdzały, jak ułoży im się współpraca. To dzięki Czechom udało się wprowadzić na polski rynek innowacyjny produkt. – Po 4 latach mamy wyłączność sprzedaży na Polskę – dodał. Powiedział również, że kontaktują się ze sobą za pomocą nowoczesnych technologii, takich jak np.: WhatsApp czy różnego rodzaju platformy komunikacyjne. Co ważne, zdaniem Adama Helmana, mimo braku dobrej znajomości języka, wzajemne kontakty z Czechami nie rodzą większych problemów.

Podczas Forum poruszane były również kwestie mentalności Czechów i różnic między nami, a naszymi sąsiadami z południa.

– My Polacy jesteśmy nauczeni, że ma być wszystko na cito. We współpracy z czeskim partnerem nauczyłem się, że tam jest planowanie i nie ma takich sytuacji, że coś potrzebne jest na już – powiedział Adam Helman. Zwrócił również uwagę na to, jak ważne dla Czechów są ich godziny pracy. Trzeba o tym pamiętać, zwłaszcza w piątki po godzinie 13:30, ponieważ o tej porze nie będzie można już niczego załatwić.

Dyrektor OCRG Tomasz Hanzel przedstawił możliwości wsparcia dla firm, również tych, które myślą o ekspansji na terenie Republiki Czeskiej. Zaznaczył, że jesteśmy wprawdzie w okresie, w którym skończyły się unijne dotacje z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020, jednak OCRG cały czas ma ofertę dla przedsiębiorców. Są to różnego rodzaju dofinansowania do szkoleń i doradztwa, czy też usług specjalistycznych. Oferta szkoleniowa skierowana jest zarówno do pracowników firm, jak i dla kadry menadżerskiej. Dodał, że na początku 2022 r. ruszy nowy projekt, dzięki któremu będzie można uzyskać bon szkoleniowy na podnoszenie kwalifikacji. Dyrektor Tomasz Hanzel tłumaczył, że niejednokrotnie w procesie przygotowania firm na wejście na nowe rynki, takie jak rynek Czeski, potrzebne są konkretne analizy, które będą dostosowane do potrzeb przedsiębiorców. Pieniądze na ten cel, można dostać w OCRG w ramach Działania 2.3. – W ramach tego samego projektu możliwe jest także zorganizowanie wyjazdu na targi, wydarzenia, czy do partnera – wyjaśnił.

Podczas Forum omawiano także temat systemu podatkowego w Republice Czeskiej. Ekspertem w tym zakresie był Bogdan Siuda z firmy UNIONTAX EU s.r.o.  Wyjaśnił, że są dwie podstawowe formy działalności gospodarczej w Czechach: jednoosobowe działalności gospodarcze albo spółki. – W odróżnieniu od Polski, w której nawet bardzo duże firmy są prowadzone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, w Czechach ludzie, którzy prowadzą duże biznesy, co do zasady zakładają spółki – powiedział Bogdan Siuda. Wytłumaczył także, że dużym ułatwieniem w prowadzeniu jednoosobowych działalności są czeskie urzędy pocztowe, które dostały uprawnienia organu administracji publicznej. Dzięki temu można tam uzyskać bardzo dużo niezbędnych dokumentów. W Polsce natomiast po te same dokumenty przedsiębiorcy muszą się zgłaszać do różnych urzędów.  

- Co do niuansów: jeśli chodzi o VAT, urząd czeski zwraca go automatycznie, nie składa się wniosku o jego zwrot tak jak w Polsce – dodał Bogdan Siuda.

Forum poświęcone rynkowi czeskiemu to trzecie tego typu wydarzenie w ostatnim czasie organizowane przez Izbę Gospodarczą „Śląsk”. Poprzednie skierowane były do przedsiębiorców zainteresowanych nawiązaniem współpracy z partnerami z Niemiec i Austrii.

Więcej aktualności

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.