Niech zbliżające się Święta Bożego Narodzenia będą pełne nadziei i niosą ze sobą ciepło rodzinnych spotkań, wyzwań i wspólnego dzielenia się chwilami szczęścia.
Praktyczne podejście do prowadzenia rozmów biznesowych z partnerami z Czech, regulacje prawno-podatkowe oraz wsparcie instytucjonalne współpracy z naszymi sąsiadami z południa – to główne tematy Forum „Polski przedsiębiorca na rynku czeskim– możliwości, wsparcie instytucjonalne, ograniczenia”.
Forum odbyło się online 8 grudnia 2021 r. Głównym organizatorem wydarzenia była Izba Gospodarcza „Śląsk”, współorganizatorem – podlegające samorządowi województwa Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG), a partnerem – Fundacja Rozwoju Śląska. Swoimi doświadczeniami z uczestnikami podzielili się zaproszeni do dyskusji eksperci. Opowiadali m.in. o tym, jak załatwiać sprawy formalne w czeskich urzędach, ale również tego jak nawiązywać relacje z przedsiębiorcami.
– Dzięki jednemu z pracowników Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki, który jest specjalistą od rynku czeskiego, oraz dzięki lokalnym kontaktom udało się zorganizować pierwsze spotkanie z czeskim partnerem, po którym nawiązała się współpraca – powiedział Adam Helman z firmy Dookien. Zaznaczył, że od momentu pierwszego kontaktu w 2018 r., przez pierwsze 2 lata, firmy wzajemnie sprawdzały, jak ułoży im się współpraca. To dzięki Czechom udało się wprowadzić na polski rynek innowacyjny produkt. – Po 4 latach mamy wyłączność sprzedaży na Polskę – dodał. Powiedział również, że kontaktują się ze sobą za pomocą nowoczesnych technologii, takich jak np.: WhatsApp czy różnego rodzaju platformy komunikacyjne. Co ważne, zdaniem Adama Helmana, mimo braku dobrej znajomości języka, wzajemne kontakty z Czechami nie rodzą większych problemów.
Podczas Forum poruszane były również kwestie mentalności Czechów i różnic między nami, a naszymi sąsiadami z południa.
– My Polacy jesteśmy nauczeni, że ma być wszystko na cito. We współpracy z czeskim partnerem nauczyłem się, że tam jest planowanie i nie ma takich sytuacji, że coś potrzebne jest na już – powiedział Adam Helman. Zwrócił również uwagę na to, jak ważne dla Czechów są ich godziny pracy. Trzeba o tym pamiętać, zwłaszcza w piątki po godzinie 13:30, ponieważ o tej porze nie będzie można już niczego załatwić.
Dyrektor OCRG Tomasz Hanzel przedstawił możliwości wsparcia dla firm, również tych, które myślą o ekspansji na terenie Republiki Czeskiej. Zaznaczył, że jesteśmy wprawdzie w okresie, w którym skończyły się unijne dotacje z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020, jednak OCRG cały czas ma ofertę dla przedsiębiorców. Są to różnego rodzaju dofinansowania do szkoleń i doradztwa, czy też usług specjalistycznych. Oferta szkoleniowa skierowana jest zarówno do pracowników firm, jak i dla kadry menadżerskiej. Dodał, że na początku 2022 r. ruszy nowy projekt, dzięki któremu będzie można uzyskać bon szkoleniowy na podnoszenie kwalifikacji. Dyrektor Tomasz Hanzel tłumaczył, że niejednokrotnie w procesie przygotowania firm na wejście na nowe rynki, takie jak rynek Czeski, potrzebne są konkretne analizy, które będą dostosowane do potrzeb przedsiębiorców. Pieniądze na ten cel, można dostać w OCRG w ramach Działania 2.3. – W ramach tego samego projektu możliwe jest także zorganizowanie wyjazdu na targi, wydarzenia, czy do partnera – wyjaśnił.
Podczas Forum omawiano także temat systemu podatkowego w Republice Czeskiej. Ekspertem w tym zakresie był Bogdan Siuda z firmy UNIONTAX EU s.r.o. Wyjaśnił, że są dwie podstawowe formy działalności gospodarczej w Czechach: jednoosobowe działalności gospodarcze albo spółki. – W odróżnieniu od Polski, w której nawet bardzo duże firmy są prowadzone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, w Czechach ludzie, którzy prowadzą duże biznesy, co do zasady zakładają spółki – powiedział Bogdan Siuda. Wytłumaczył także, że dużym ułatwieniem w prowadzeniu jednoosobowych działalności są czeskie urzędy pocztowe, które dostały uprawnienia organu administracji publicznej. Dzięki temu można tam uzyskać bardzo dużo niezbędnych dokumentów. W Polsce natomiast po te same dokumenty przedsiębiorcy muszą się zgłaszać do różnych urzędów.
- Co do niuansów: jeśli chodzi o VAT, urząd czeski zwraca go automatycznie, nie składa się wniosku o jego zwrot tak jak w Polsce – dodał Bogdan Siuda.
Forum poświęcone rynkowi czeskiemu to trzecie tego typu wydarzenie w ostatnim czasie organizowane przez Izbę Gospodarczą „Śląsk”. Poprzednie skierowane były do przedsiębiorców zainteresowanych nawiązaniem współpracy z partnerami z Niemiec i Austrii.