Przejdź do sekcji:

II spotkanie międzyregionalne projektu SMEOrigin zakończone w greckim Patras

s1

Projekt SMEOrigin to pionierska inicjatywa mająca na celu wspieranie produktów rolno-spożywczych z oznaczeniami geograficznymi (OG) w całej Europie. Siedem regionów partnerskich z Austrii, Bułgarii, Polski, Grecji, Hiszpanii, Finlandii i Francji na początku 2023 r. rozpoczęło zakrojony na szeroką skalę proces badań, których celem jest poprawa polityki rozwoju regionalnego i programów finansowania na rzecz podnoszenia konkurencyjności MŚP w sektorze spożywczym. 

Zobacz inne aktualności z katergorii:
Informacja

W trakcie pierwszego semestru projektu partnerzy zorganizowali w hiszpańskiej Murcji spotkanie inauguracyjne z uczestnikami regionalnymi, w ramach którego odbyła się wizyta studyjna na polach ryżowych  hiszpańskiej Calasparze oraz na Murcia Food Brokerage Event, na którym prezentowane były najnowsze technologie i innowacje zastosowane w sektorze rolno-spożywczym. Podczas kolejnych wydarzeń przedstawione zostały społecznościom lokalnym cele i założenia projektu. Spotkania te posłużyły jako platforma do zbadania lokalnych wyzwań i możliwości, zachęcając do dyskusji na temat możliwości rejestracji nowych wyrobów, systemów zachęt dla MŚP oraz tworzenia dynamicznych sieci biznesowych. 

Natomiast od 4 do 7 września odbyło się drugie spotkanie międzyregionalne projektu SMEOrigin w Patras w Grecji. Wydarzenie było okazją do wymiany dobrych praktyk i oczekiwań każdego regionu partnerskiego, a także do odwiedzenia MŚP z regionu Patras wytwarzających wysokiej jakości produkty z oznaczeniami geograficznymi (ChNP, ChOG, OG, GTS), wina z regionu Achai, bottarga z zatoki Messelonghi i fetę z Kalavryta.

W ramach spotkania otwarte zostały międzyregionalne panele eksperckie przedstawicieli biznesu, nauki, samorządu oraz sektora społecznego na temat wyzwań, rozwoju i innowacji w MŚP z sektora spożywczego z regionów partnerskich projektu - Styrii (Austria), południowo-wschodniej Bułgarii, województwa opolskiego, północno-wschodniej Finlandii, zachodniej Grecji, Murcji (Hiszpania) i Nowej Akwitanii (Francja). Dyskusje będą kontynuowane online w trakcie dalszej realizacji projektu.

W  trakcie sesji i konferencji wystąpili m.in.:

  • Dr Spyros Papaspyrou, kierownik Dyrekcji ds. Gospodarki Wiejskiej, Region Grecji Zachodniej. Prelekcja nosiła tytuł: „Poglądy na system rolno-spożywczy w zachodniej Grecji” i zawierałą szczegółową prezentację programów rozwoju i finansowania zorientowanych wokół przedsiębiorstw spożywczych w zachodniej Grecji. Dr Papaspyrou wspominał także o znaczeniu rynków regionalnych i lokalnych dla produktów objętych oznaczeniem geograficznym

  • Spyros Repousis - „Prezentacja Achaia Clauss i ChNP-ChOG firmy”. Konferencja poświęcona projektowi odbyła się na terenie winnicy Achaia Clauss, najstarszej winnicy w Grecji, założonej w 1861 roku. Produkuje ona charakterystyczne wino ChNP Mavrodaphne of Patras, a także mieści się w nim muzeum beczek, w którym przechowywane jest wino Mavrodaphne z pierwszego rocznika – 1873,

  • Ioannis Aravanis - „Przyszłość żywności objętej ChNP – odblokowanie potencjału dzięki Blockchain”. Innowacyjne podejście do systemu produkcji żywności,

  • Alice Luisi, INTERBIO - „Przykłady najlepszych praktyk (produkty GI)” – pozytywne doświadczenia Francji, jednego z krajów posiadających najwięcej produktów OG w UE.

    W spotkaniu i dyskusjach udział wzięli przedstawiciele i eksperci z województwa opolskiego:

    •  Marcin Staniszewski – koordynator regionalny projektu SMEOrigin w OCRG,
    •  Przemysław Burtny – kierownik Działu Innowacji OCRG,
    •  Justyna Osiecka-Sułek – kierownik Referatu Rozwoju Wsi w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi UMWO,
    • Anna Bodzioch (Anna Bodzioch Sadowska) - Referat Rozwoju Wsi, Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi UMWO,
    • Szymon Godyla – ekspert z MŚP oferującego produkt z ChOg, Cukiernia Godyla Sp.J.

      Projekt SMEOrigin zakłada wzmocnienie roli MŚP w łańcuchach wartości, wspieranie i promowanie transformacji cyfrowej, przegląd i ulepszanie etykietowania produktów, przy jednoczesnym uwzględnieniu Celów Zrównoważonego Rozwoju (Agenda 2030). Dzięki udoskonalonej polityce te MŚP będą w większym stopniu zdolne do poprawy rozpoznawalności  swoich towarów, budowania zaufania konsumentów, informowania o swoim zaangażowaniu w odpowiedzialność społeczną i wspierania regionalnego rozwoju gospodarczego.

      Więcej aktualności

      Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.