17,4 mln zł – taka jest pula pieniędzy przeznaczonych na dofinansowanie projektów opolskich firm w naborze na wsparcie technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach, czyli tzw. TIK. Nabór cieszy się sporym zainteresowaniem. Oto najczęściej zadawane pytania dotyczące tego naboru i nasze odpowiedzi.
Ale na początek krótkie przypomnienie! Nabór dotyczący tzw. wsparcia technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach został ogłoszony przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG) w ostatnich dniach lipca. Wsparcie pochodzi z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. Samorząd Województwa Opolskiego skierował je dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Wnioski w ramach naboru będzie można składać od 12 do 19 września.
Dofinansowanie w ramach tego naboru będzie można pozyskać na informatyczne systemy obsługi klientów działające w firmie, jak i między przedsiębiorcą, a jego klientem czy systemy informatyczne i komunikacyjne usprawniające działalność firm. Główne typy przedsięwzięć, które będą mogły być realizowane w ramach tego naboru, dotyczyć mają: wsparcia - w oparciu o nowoczesne rozwiązania teleinformatyczne - rozwoju współpracy między przedsiębiorstwami; wsparcia informatyzacji wewnętrznej przedsiębiorstw; wykorzystania najnowszych osiągnięć technologicznych i organizacyjnych dla unowocześnienia i usprawnienia bieżącej działalności firm czy wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcą, a klientem.
Minimalna kwota dofinansowania projektu w tym naborze to 100 tys. zł, a maksymalna – milion złotych. Okres realizacji projektu nie może być dłuższy niż dwa lata. W zależności od wielkości firmy może ona liczyć na dofinansowanie w wysokości od 45 do 70 proc. wartości tzw. kosztów kwalifikowanych projektu. Dodatkowe preferencje będą mieć w tym naborze inwestycje dotyczące tzw. inteligentnych specjalizacji regionu, wskazanych w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Opolskiego do 2020 r., a także przedsiębiorstwa ekologiczne oraz inwestycje ekologiczne.
O co pytają w kontekście tego naboru przedsiębiorcy? Oto przykłady i odpowiedzi Punktu Informacji Europejskiej działającego w ramach OCRG.
PYTANIE: Czy mogę zatrudnić informatyka, który w ramach wniosku dotyczącego działania 2.1.2 napisze oprogramowanie dedykowane dla mojej firmy?
ODPOWIEDŹ: Tak, można kwalifikować koszty pracy informatyka w zakresie napisania oprogramowania. W takiej sytuacji należy jednak utrzymać nowe stanowisko przez okres trwałości projektu. Dla MŚP okres trwałości projektu to 3 lata.
PYTANIE: W mojej firmie zatrudniam informatyka. Czy mogę jemu powierzyć napisanie aplikacji lub oprogramowania, które poprawi komunikację firmy z klientami i kontrahentami oraz wesprze komunikację wewnątrz firmy.
ODPOWIEDŹ: Napisanie oprogramowania można zlecić zatrudnionemu w firmie informatykowi, a koszty kwalifikować według udokumentowanych stawek rynkowych.
PYTANIE: Czy w ramach ogłoszonego naboru wniosków dla poddziałania 2.1.2 Wsparcie TIK w przedsiębiorstwach są kwalifikowalne koszty związane z promocją?
ODPOWIEDŹ: Tak. Koszty informacji i promocji, w tym np. pozycjonowanie strony internetowej, mogą stanowić do 5% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu (dotyczy wyłącznie projektów objętych pomocą de minimis).
PYTANIE: Czy w ramach ogłoszonego naboru wniosków dla poddziałania 2.1.2 Wsparcie TIK w przedsiębiorstwach mogę kupić środek transportu ?
ODPOWIEDŹ: W ramach tego naboru zakup środków transportu nie jest możliwy.
PYTANIE: W ilu egzemplarzach należy złożyć wniosek w wersji papierowej i czy na płytkę nagrywamy wszystkie załączniki?
ODPOWIEDŹ: Zgodnie z zapisami regulaminu wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć w formie elektronicznej (wypełniony z użyciem panelu Wnioskodawcy dostępnego na stronie https://pw.opolskie.pl) oraz papierowej (w 1 egzemplarzu). Zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania załączników Wnioskodawca zobowiązany jest do dostarczenia elektronicznej wersji biznesplanu. Pozostałe załączniki należy dostarczyć tylko w wersji papierowej.
PYTANIE: Czy w ramach konkursu 2.1.2 TIK kwalifikowalne są koszty wynagrodzenia personelu zaangażowanego w realizacje projektu oraz używane środki trwale?
ODPOWIEDŹ: Koszty kwalifikowalne należy ustalać w oparciu o Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych wer. 13 oraz Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. W ramach naboru 2.1.2 nie ma możliwości kwalifikowania kosztów pośrednich. Decyzja o kwalifikowalności kosztu zostanie podjęta w oparciu o złożoną dokumentację.
PYTANIE: W związku z przygotowywaniem wniosku w ramach Działania 2.1.2 bardzo proszę o informację, czy jeżeli projekt dotyczy wdrożenia systemu informatycznego zmniejszającego koszty produkcji, ale nie prowadzącego jednocześnie do wzrostu jej wolumenu i wydajności, wymagana jest ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia? (…) Chcielibyśmy podkreślić, iż w wyniku realizacji projektu wielkość produkcji [w naszej firmie] nie ulegnie zmianie.
ODPOWIEDŹ: Wystarczy wypełnić załącznik w wybranych polach. Nie ma potrzeby przy tym naborze przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
PYTANIE: Czy przedsiębiorstwo działające w formie prawnej, jaką jest spółdzielnia, może aplikować o środki w ramach konkursu 2.1.2?
ODPOWIEDŹ: Beneficjentami w tym naborze mogą być firmy sektora MSP. Dodatkowo proszę brać też pod uwagę zapisy Art. 3. ust. 4. ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) NR 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Tekst mający znaczenie dla EOG) który stanowi, że „Poza przypadkami określonymi w ust. 2 akapit drugi przedsiębiorstwa nie można uznać za małe lub średnie przedsiębiorstwo, jeżeli 25 % lub więcej kapitału lub praw głosu kontroluje bezpośrednio lub pośrednio, wspólnie lub indywidualnie, co najmniej jeden organ publiczny.” W związku z tym z kategorii MŚP wyłączone będą np. jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, przedsiębiorstwa państwowe, przedsiębiorstwa komunalne, spółki w których 25% lub więcej posiada Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo).
PYTANIE: Czy planowane są może szkolenia informacyjne z działania 2.1.2?
ODPOWIEDŹ: Informacja na temat szkoleń oraz zapisy będą możliwe poprzez strony internetowe rpo.ocrg.opolskie.pl i rpo.opolskie.pl. Informacja o szkoleniach dla zainteresowanych wraz z ich kalendarium została też zamieszczona na stronie www.ocrg.opolskie.pl w zakładce „Aktualności”.