Przedstawiciele kilku firm skupionych w opolskim Klubie 150 spotkali się po raz kolejny, by wymienić się cennymi doświadczeniami. Tym razem tematem przewodnim benchmarkingu w Dobrotece było łączenie biznesowej działalności firm z aktywnością edukacyjną.
Gospodarze spotkania – Rafał Desczyk i Jan Cegiełka – opowiadali m.in. o organizowanych przez Dobrotekę od lat wystawach, wykładach i spotkaniach z projektantami, pomocy studentom w realizowaniu prac dyplomowych, konkursach dla projektantów, plenerach rzeźbiarskich czy warsztatach dla dzieci i młodzieży.
Podkreślili przy tym, że Dobroteka nie tylko wykorzystuje potencjał regionu kojarzonego w wielu kręgach z meblarstwem i topowymi markami meblarskimi, takimi jak firma Kler, ale też dba o to, by np. prace konkursowe zapraszanych przez nich młodych projektantów miały potencjał wdrożeniowy.
- Wyliczyliśmy, że przez ostatnie trzy lata takich działań – prowadzonych u nas szkoleń, warsztatów, spotkań i temu podobnych - wzięło w nich udział około 3-4 tysięcy osób – podał Rafał Desczyk. Zapewnił przy tym, że przedsięwzięcie, jakim jest Dobroteka, prowadząc szereg działań edukacyjnych, a więc nonprofitowych, „spina się biznesowo” dzięki prowadzonej jednocześnie bardzo sprawnie działalności gospodarczej.
W spotkaniu benchmarkingowym w Dobrotece uczestniczyli m.in. przedstawiciele takich firm jak Tru-Flex, PAARI, Weegree, MD Connect, ARS Group, Adamietz, Studio Aranżacji Wnętrz czy Explomet. Współwłaściciel firmy Explomet Zygmunt Szulc, nawiązując do wypowiedzi przedstawicieli Dobroteki opowiedział, że m.in. dzięki pomocy OCRG nawiązał współpracę z opolskim artystą – rzeźbiarzem Witem Pichurskim, nauczycielem akademickim w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Opolskiego.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów tej współpracy. Okazuje się, że to, co u nas jest materiałem odpadowym, może być z powodzeniem wykorzystane do przedsięwzięć artystycznych – mówił Zygmunt Szulc. Zaproponował też Dobrotece dalsze rozmowy o wspólnych przedsięwzięciach np. warsztatowych czy edukacyjnych.
Uczestników spotkania interesowało m.in. to, jaką zaliczkę za projekt mebla dostaje projektant oraz ile wynoszą potem same tantiemy. Przedstawiciele Dobroteki podali, że tantiemy – w zależności od rangi, doświadczenia czy marki projektanta – wynosić mogą np. od 0,25 do 10 proc. od sprzedanej produkcji. Duże zainteresowanie wzbudził także zaprezentowany na koniec spotkania salon meblowy oraz tzw. apartament przyszłości – naszpikowana elektroniką przestrzeń, w której zastosowano mnóstwo nowinek technologicznych. Np. mapping wyświetlany na ascetycznych frontach mebli.
Podczas benchmarkingu pojawił się także temat innowacji. Szefowie opolskich firm z Klubu 150 uznali, że mogą one powstawać tylko dzięki współpracy. Podkreślili, że synergia generalnie jest korzystna dla działań biznesowych - jest kreatywna, a to bardzo często prowadzi właśnie do podejmowania przedsięwzięć innowacyjnych.
Kierownik działającego w ramach OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Iwona Święch-Olender zapowiedziała, że kolejne spotkania benchmarkingowe w ramach Klubu 150 odbędą się we wrześniu w firmie Nutricia, a w październiku w firmie ifm ecolink.