Niech zbliżające się Święta Bożego Narodzenia będą pełne nadziei i niosą ze sobą ciepło rodzinnych spotkań, wyzwań i wspólnego dzielenia się chwilami szczęścia.
Jak wyeliminować marnotrawstwa w firmie, zaangażować pracowników w budowanie przewagi konkurencyjnej i zwiększać w przedsiębiorstwie procent tzw. wartości dodanej – tego m.in. opolscy przedsiębiorcy dowiadywać się będą podczas spotkań w ramach nowego cyklu „Be Lean!” organizowanego przez OCRG.
Cykl organizowany jest przez Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera (COIE) działające przy podlegającym samorządowi województwa Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG). Zaproszenie do udziału w spotkaniach skierowano do firm skupionych w Klubie 150, ale też do członków Loży Opolskiej Business Centre Club; Izby Gospodarczej „Śląsk” i Opolskiej Izby Gospodarczej, czyli instytucji otoczenia biznesu współpracujących z OCRG w ramach podpisanego we wrześniu porozumienia. Pierwsze spotkanie cyklu odbędzie się 27 października w OCRG (ul. Krakowska 38).
- Strategia Lean czy Lean management budzą bardzo duże zainteresowanie opolskich firm. Widzimy to na podstawie zainteresowania naszym nowym cyklem spotkań, ale też studiami podyplomowymi, które już drugi rok z rzędu przy współpracy z Klubem 150 ma w ofercie Wyższa Szkoła Bankowa w Opolu – mówi dyrektor OCRG Roland Wrzeciono.
Cykl spotkań „Be Lean!” adresowany jest do firm zainteresowanych lub już wdrażających poszczególne narzędzia Lean Manufacturing, Six Sigma czy ToC. Ma on na celu przybliżenie opolskim przedsiębiorcom tajników wielu stosowanych już na świecie narzędzi, takich jak 5S, PDCA/ DMAIC, 5Why, TWI, TPM, SMD, value stream mapping, itp. - Spotkania te mają też stanowić alternatywę dla zainicjowanych przez Klub 150 w ubiegłym roku studiów podyplomowych „Lean Management w praktyce” dla tych, którzy z jakichś powodów nie mogą w nich uczestniczyć – wyjaśnia kierownik Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera (COIE) dr Iwona Święch-Olender.
Formuła warsztatów, prowadzonych przez ekspertów, ma być swobodna. - Na każdym spotkaniu będzie krótkie wprowadzenie teoretyczne i case study w postaci przykładów, filmów czy zdjęć. Podczas pierwszych odbędzie się gra symulacyjna „Lean Game” wprowadzająca – jak dodaje Iwona Święch-Olender - w praktyczne zagadnienia stosowania lean w organizacjach. Do końca 2016 r. planowane są w sumie trzy organizowane przez OCRG spotkania „Be Lean!” – prócz tych 27 października także po jednym w listopadzie i grudniu. Kolejne najprawdopodobniej odbędzie się w I kwartale 2017 r. W warsztatach udział mogą brać maksymalnie po 3 osoby z jednej firmy. Udział w nich jest bezpłatny.
- Zgłoszenia pierwszych firm zainteresowanych udziałem w cyklu już do nas wpłynęły – dodaje Roland Wrzeciono i zaznacza, że firmy mają czas do 24 października, by zgłosić chęć udziału w cyklu. Liczba miejsc jest ograniczona, będzie decydowała kolejność zgłoszeń.
- Zdecydowaliśmy się wysłać naszych pracowników na warsztaty „Be Lean!”, gdyż uważamy, że wiedza ta może im pomóc w jeszcze lepszym zrozumieniu zagadnień związanych z tematami Lean, jak również pomoże zmienić stosunek do tego typu zarządzania – mówi Anna Rygoł z Działu Personalnego firmy MM Systemy z Kątów Opolskich. - Najważniejsze jednak jest nabycie umiejętności praktycznego wykorzystania i zastosowania technik i narzędzi Lean Manufacturing dla zoptymalizowania całego procesu produkcyjnego i zarządzania – dodaje.
Partnerem strategicznym cyklu spotkań jest firma Leanpassion, która od ponad 11 lat wspiera organizacje w doskonaleniu procesów i budowaniu przewagi konkurencyjnej oraz realizuje tzw. strategiczne podejście do lean. Firma ta pracowała już z ponad 300 klientami. Tomasz Bereźnicki z Leanpassion, pytany czym jest Lean wyjaśnia, że jest to „identyfikacja i eliminacja wszelkiego rodzaju marnotrawstw w przedsiębiorstwach”.
– Realizując podejście Lean powinniśmy, przychodząc każdego dnia do pracy, zastanawiać się co możemy robić lepiej, jak nasze procesy mogą być bardziej efektywne. Powinniśmy myśleć, jak lepiej wykorzystać zasoby, surowce, pracowników, maszyny czy przestrzeń; jak marnować mniej czasu, materiału czy pieniędzy i jak dzięki temu być bardziej konkurencyjnym. Z punktu widzenia aspektów ważnych dla klienta: jakość, koszty i serwis, Lean prowadzi do tego, by być jak najbardziej konkurencyjnym i wygrywać na rynku – wyjaśnia Bereźnicki.
Na czym w praktyce polegać ma propagowana przez Leanpassion Strategia Lean? Na tym – jak tłumaczy Bereźnicki – aby zmotywowani pracownicy, świadomi swojej roli, zaangażowani każdego dnia w kwestionowanie statusu quo, doskonaląc procesy mieli poczucie wpływu na realizację celów strategicznych oraz budowanie przewagi konkurencyjnej firmy.
Pierwszym krokiem do zaangażowania pracowników w budowanie przewagi konkurencyjnej firmy jest budowanie świadomości, co jest marnotrawstwem, a co wartością z perspektywy klienta w realizowanych procesach. - Taką świadomość można budować angażując pracowników w mapowanie procesów, używając do tego np. takich narzędzi jak Mapowanie Strumienia Wartości (Value Stream Mapping) – zaznacza. I dodaje: - Metoda Lean nie koncentruje się tylko na wdrażaniu narzędzi. Metoda Lean koncentruje się na eliminowaniu marnotrawstw przy zaangażowaniu wszystkich pracowników. Wcale nie chodzi o to, żeby pracownicy pracowali szybciej, ale by pracowali mądrzej – zaznacza.