Jak przygotować dobrą ofertę inwestycyjną i tak obsłużyć inwestora, by zdecydował się zbudować swój zakład w naszej gminie czy powiecie? Tego m.in. dowiedzą się pracownicy 38 opolskich samorządów, którzy skorzystają ze szkoleń i doradztwa w ramach najnowszego projektu OCRG.
- Nowe firmy w regionie to dziś nie tylko kolejne miejsca pracy, ale też nowe technologie, rozwój badań, a przez to rozwój całej regionalnej gospodarki. Dlatego wciąż warto o to zabiegać – mówi marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła. - A że mamy w OCRG najlepsze Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera w kraju, to mamy też kadrę, która swoją wiedzą i doświadczeniem może się w tym przedsięwzięciu podzielić z pracownikami innych opolskich samorządów – dodaje Andrzej Buła.
Projekt, w ramach którego pracownicy opolskich samorządów – gmin i powiatów - będą mogli skorzystać ze szkoleń i doradztwa dotyczącego obsługi inwestora nazywa się „Standardy obsługi inwestora w samorządzie opolskim”. Jego celem jest podniesienie jakości obsługi inwestorów w samorządach. – Projekt ten jest podobny do tego, który realizowaliśmy kilka lat temu. Tamten nazywał się „Gmina atrakcyjna dla inwestora” i cieszył dość dużym powodzeniem wśród samorządów – przypomina dyrektor OCRG Roland Wrzeciono. – Liczymy na to, że podobnie będzie i tym razem. Tym bardziej, że z jednej strony zmieniają się zasady obsługi inwestora, choćby w zakresie oferowanych ulg, potrzeby inwestorów, ale też pracownicy gmin odpowiedzialni za obsługę inwestorów.
Pieniądze na realizacje projektu „Standardy obsługi inwestora w samorządzie opolskim” – niespełna 1 mln zł – OCRG pozyskało z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. - Uczestnicy projektu mogą liczyć na szkolenia i doradztwo, także indywidualne, właśnie w zakresie obsługi inwestora – mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa.
Wiedzą będą się dzielić zarówno pracownicy Centrum Obsługi Inwestora OCRG, jak również specjalistyczne firmy, które zajmują się kompleksową obsługą inwestorów, a które wyłoni w najbliższym czasie OCRG. - Chodzi o takie firmy, które pomagają inwestorom na każdym kolejnym etapie procesu inwestycyjnego: od wyszukania ofert, przez skompletowanie dokumentacji, zaprojektowanie inwestycji, wybór jej wykonawcy i oddanie do użytku – wyjaśnia Piotr Regeńczuk, zastępca kierownika COI w OCRG. – Cel jest taki, by uczestnicy naszych szkoleń dowiedzieli się jak najwięcej o potrzebach potencjalnych inwestorów, barierach na jakie napotykają i sposobach, w jakie można im pomóc. To często decyduje o sukcesie.
W ramach projektu mają zostać wdrożone lub zmodernizowane procedury współpracy z inwestorem funkcjonujące w samorządach, które wezmą w nim udział, a także wdrożone rozwiązania podnoszące atrakcyjność inwestycyjną samorządów. - Przede wszystkim zostaną zaktualizowane, przygotowane i upowszechnione informacje o ofercie inwestycyjnej danego samorządu. Planujemy też pomóc przygotować samorządom profesjonalne foldery, którymi będą mogły posługiwać się w relacjach z inwestorami – wylicza Magdalena Możdżeń, kierownik COI w OCRG.
Projekt potrwa do września 2021 r. W tym czasie kadra kierownicza zakwalifikowanych samorządów zostanie objęta 6-dniowym programem szkoleniowym (cztery dni szkoleń stacjonarnych oraz dwudniowa wizyta studyjna); a pracownicy urzędów – 9-dniowym programem szkoleniowym (szkolenia jednodniowe lub dwudniowe). Samorządy uczestniczące w projekcie, które wdrożą standardy obsługi inwestora w samorządzie, dostaną certyfikaty wystawione przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Więcej informacji o projekcie, jego regulamin i załączniki potrzebne do zgłoszenia udziału znajdują się na stronie internetowej OCRG w zakładce Projekty – „Standardy obsługi inwestora w samorządzie opolskim” lub w linku poniżej:
http://www.ocrg.opolskie.pl/pl/projekty/standardy-obslugi-inwestora-w-samorzadzie-opolskim-26.html