Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Spotkanie nt. relacji biznesowych Polska-Kanada

Seminarium
08.11.2016

Jak robić interesy z Kanadą; jakie są koszty transportu towarów do Kanady; jak kształtują się dotychczasowe relacje biznesowe między Polską, Kanadą a UE oraz jakie zapisy wprowadza CETA. To m.in. tematy, które były poruszane na spotkaniu „Relacje biznesowe Polska-Kanada”.

Spotkanie odbyło się 8 listopada w sali Orła Białego Urzędu Marszałkowskiego na opolskim Ostrówku. Wśród prelegentów byli m.in. przedstawiciele ambasady Kanady w Warszawie, Polsko-Kanadyjskiej Izby Gospodarczej, przedstawiciel kancelarii z Ontario czy firmy logistycznej.

Prezentacje dotyczyły m.in. aspektów prawnych dotyczących zakładania firm w Kanadzie czy powoływania do życia polsko-kanadyjskich spółek; kosztów i warunków transportu towarów do Kanady, a nawet kulturalnych aspektów prowadzenia biznesu z Kanadą. Była też prelekcja nt. „Przeglądu kanadyjskich programów wsparcia migracji i zatrudnienia” oraz informacja o stosunkach bilateralnych pomiędzy Polską, Kanadą i Unią Europejską, a także o umowie handlowej między Unią Europejską a Kanadą (CETA).

Przedstawiciel Ambasady Kanady w Warszawie podkreślił m.in., że Polska i Kanada mają liczne i wieloletnie relacje gospodarcze czy polityczne. Podał, że obecnie Polska eksportuje do jego kraju cztery razy więcej towarów, niż trafia z Kanady do Polski. Zaznaczył jednak, że na polskim rynku działa też wielu kanadyjskich inwestorów. Według przekazanych przez niego wyliczeń w firmach kanadyjskich w Polsce pracuje obecnie ok. 15,4 tys. osób.

„Polska, po Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Holandii, kolejny największy rynek dla inwestorów kanadyjskich” – mówił. Dodał, że w Kanadzie także działają polskie firmy, takie jak Orlen, KGHM czy InPost.

Relacjonował także pokrótce zapisy podpisanej 30 października umowy handlowej między UE a Kanady (CETA). Mówił m.in., że po przegłosowaniu jej w Parlamencie Europejskim od pierwszego dnia wstępnego wprowadzenia tego dokumentu 98 proc. ceł i taryf zostanie ograniczone do zera, a np. certyfikaty wydawane w UE będą obowiązywać w Kanadzie.

Przedstawiciele ambasady zapewniali, że Kanada to dobry partner biznesowy. Argumentami potwierdzającymi tę tezę są m.in. kwestia bardzo stabilnych wskaźników ekonomicznych, stabilny rynek finansowy i bankowy czy łatwy dostęp do kapitału, na co wskazują przywołane przez nich raporty. Zapewniali, że np. bardzo łatwe jest zakładanie firm w ich kraju. Przedstawiciel kancelarii prawnej z Ontario podpowiedział jednak, że warto zastanowić się, w której z prowincji ma być założona firma ze względu na obowiązujące w różnych prowincjach kraju różne systemy prawne (w Quebecu obowiązuje kodeks cywilny, w pozostałych prowincjach – prawo precedensowe) oraz przepisy.

Mowa też była o obowiązujących w Kanadzie progach podatkowych, sposobach pozyskania pozwolenia na zatrudnienie pracownika zagranicznego czy programach wsparcia migracji i zatrudnienia. Przedstawiciele ambasady poinformowali też m.in., że od 10 listopada br. wejdzie w życie tzw. elektroniczne zezwolenie na podróż (eTA), które można uzyskać rejestrując się w sieci. „Trzeba je mieć koniecznie przed wyjazdem do naszego kraju, bo w przeciwnym wypadku możemy nie zostać wpuszczeni na pokład samolotu” – zaznaczano na spotkaniu.

Szereg pytań do prelegentów po wystąpieniach mieli przedstawiciele opolskich firm biorący udział w spotkaniu – o możliwości uzyskania certyfikatów, możliwość zakładania firm usługowych czy pozwoleń na pracę np. dla osób mających obywatelstwo niemieckie.

Jacek Sęk, dyrektor Pionu Sprzedaży i Marketingu w firmie Stegu po spotkaniu powiedział, że firma Stegu „zdecydowanie jest zainteresowana rynkiem kanadyjskim”. – „Jesteśmy nim zainteresowani, bo generalnie interesują nas rynki Ameryki Północnej” - dodał.

„Poprzez tego typu seminaria na pewno można skrócić sobie drogę rozpoznania, czym dla nas ten rynek jest. Kanada zdecydowanie rozpoznana jest przez nas jako rynek być może pierwszego kroku (…). Już dwa lata temu byliśmy obecni na targach budowlanych w Toronto (…) i jest to naturalny ciąg dalszy naszego zainteresowania tym rynkiem” – poinformował.

Spotkanie „Relacje biznesowe Polska-Kanada” zorganizowały Ambasada Kanady w Polsce i OCRG, a współuczestniczy w tym Polsko-Kanadyjska Izba Handlowa.