Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Spotkania dla firm zainteresowanych zdobywaniem nowych rynków

Spotkanie
11.05.2018

Namysłów, Grodków, Brzeg, Nysa, Prudnik, Opole i Kędzierzyn-Koźle – w tych miastach w maju i na początku czerwca odbędą się spotkania informacyjne dla firm zainteresowanych naborem na współpracę gospodarczą i promocję, w tym np. na udział w targach.

Spotkania te organizują Sieć Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w woj. opolskim oraz Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki w Opolu.

Kalendarz spotkań:

Przypomnijmy: przedsiębiorcy z woj. opolskiego mogą dostać od 20 tys. zł do 200 tys. zł unijnego dofinansowania na działania, które pomogą im wyjść z usługami czy produktami na nowe rynki w kraju czy za granicą. Nabór właśnie ogłoszono. Firmy będą mogły składać wnioski od 18 do 25 czerwca.

W puli jest ogółem 10 mln 480 tys. złotych. Przedsiębiorcy - mikro, małe i średnie firmy, które mają siedzibę lub oddział w woj. opolskim – mogą dostać w ramach tego naboru pieniądze np. na opracowanie nowych albo aktualizację już istniejących modeli biznesowych, w tym strategii działań międzynarodowych czy na otwieranie nowych kanałów biznesowych. Dotacje te mają pomóc nawiązywać lub rozwijać firmom współpracę gospodarczą w kraju i za granicą. Pieniądze przyznane w ramach unijnego wsparcia mogą być przeznaczone m.in. na udział w wydarzeniach krajowych i międzynarodowych, np. targach czy pokazach technologii.

Wnioski o dofinansowanie – w wersji elektronicznej i papierowej – można składać od 18 do 25 czerwca w podlegającym samorządowi województwa Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG). Planowany termin rozstrzygnięcia to grudzień tego roku.

To już drugi taki nabór ogłaszany w latach 2014-2020. Poprzedni, ogłoszony i rozstrzygnięty jeszcze w roku 2015, cieszył się bardzo dużą popularnością. Złożono w nim 104 projekty, a dofinansowanie otrzymało 50 projektów. Ogólna pula przyznanego firmom wtedy dofinansowania wyniosła prawie 14,6 mln zł, a ogólna wartość projektów zrealizowanych z tym dofinansowaniem ponad 25 mln zł.

- Istotna zmiana w porównaniu z tym samym naborem z 2015 roku jest taka, że zniesiono w nim limit pieniędzy, które można było wykorzystać na promocję poprzez udział w targach czy pokazach technologii. W poprzednim naborze na ten cel można było przeznaczyć co najwyżej 49 procent ogólnej puli kosztów. W ogłoszonym obecnie naborze tego limitu nie ma, ale targi nie mogą być jedyną dofinansowaną kwestią – wyjaśnia dyrektor OCRG Roland Wrzeciono.

Ogółem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 woj. opolskie ma blisko 950 mln euro. Na wsparcie przedsiębiorstw i lokalnego biznesu zarezerwowano w tym ponad 160 mln euro. Dotychczas OCRG ogłosiło czternaście naborów. Dwanaście z nich już rozstrzygnięto.

Warto dodać, że istniejące w ramach OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera (COIE) może bezpłatnie przygotować dla opolskich firm zainteresowanych eksportem dane z płatnej bazy Kompass o potencjalnych kontrahentach czy klientach z rynków zagranicznych. - Kompass to największa baza polskich i zagranicznych firm z różnych branż na świecie. Są w niej dane firm z ponad 60 krajów – wyjaśnia zastępca kierownika COIE Magdalena Możdżeń. I dodaje: - Dane te zawierają najważniejsze informacje o firmach, które mogą być wykorzystywane przez opolskich przedsiębiorców dla zwiększenia zasięgu działań marketingowych i sprzedaży.

Opolskie firmy, które chcą wyjść na zagraniczne rynki, mogą też skorzystać z unijnego dofinansowania w postaci dotacji czy promes dostępnych w ramach innego projektu: na usługi specjalistyczne. Można w nim dostać do 50 lub 150 tys. złotych na opracowanie strategii wejścia na rynki zewnętrzne, także zagraniczne czy np. na organizację procesu wejścia na te rynki, np. na kooperację z partnerem biznesowym, udział w giełdach kooperacyjnych czy targach branżowych.