Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Przedsiębiorcy o premiach i motywowaniu pracowników

Spotkanie
01.03.2017

System motywacyjny to zbiór narzędzi, dzięki któremu pracownik ma przychodzić do pracy nie dlatego, że musi, tylko dlatego że chce – uznali szefowie opolskich firm, którzy rozmawiali o systemie wynagradzania i premiowania pracowników.

Okazją do takiej rozmowy było pierwsze w tym roku spotkanie Międzynarodowej Akademii Zarządzania. Odbyło się ono 1 marca w Parku Naukowo-Technologicznym w Opolu. Poświęcone było systemom wynagradzania i systemom motywacyjnym. - Pracownicy spędzają dużą część swojego życia w zakładach pracy i dobrze by było związać ich z firmą. My inwestujemy w szkolenia i chcemy, by ci ludzie zostali z nami na dłuższy czas – tłumaczył Maciej Wajs, dyrektor Pasta Food Company z Opola.

- Wszyscy chcemy też, by pracownik był zaangażowany i mógł polecać firmę innym osobom w kraju – mówił z kolei Bogusław Dawiec, dyrektor fabryki Polaris w Opolu.

Dużą część spotkania poświęcono rozmowom o premiach. Wynagrodzenie w wielu firmach składa się z podstawowej pensji oraz premii. Padło np. pytanie, za co premia powinna być wypłacana: za samą obecność w pracy, wykonanie planu i wytwarzanie produktów odpowiedniej jakości, czy też raczej np. za pomysłowość, kreatywność albo zgłaszanie pomysłów na oszczędności czy usprawnienia w przedsiębiorstwie.

Zdaniem Bogusława Dawca wynagrodzenie powinno się składać z części stałej i zmiennej, a premia powinna być dodatkiem za „coś ekstra”, co pracownik wykonuje ponad swoje obowiązki.

Ciekawym wątkiem, o którym rozmawiali szefowie opolskich firm, było też wprowadzenie do systemów motywacyjnych rywalizacji, gdzie pracownik otrzymuje punkty np.: za zgłaszanie pomysłów czy zostawanie po godzinach pracy, gdy jest taka potrzeba. Po uzbieraniu odpowiedniej liczby punktów jest mu przyznawana premia.

Międzynarodowa Akademia Zarządzania to kameralny cykl spotkań przedstawicieli świata biznesu, którzy wymieniają się doświadczeniami i spostrzeżeniami, dyskutując podczas poszczególnych sesji na wąsko zakreślone tematy. Organizuje ją Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. W ubiegłym roku odbyła się pierwsza edycja Akademii, która zakończyła się w lipcu.

W tym roku, zgodnie z sugestią przedsiębiorców, cykl zaplanowano na cały rok. Jego podsumowaniem ma być skrypt, w którym opisane zostaną poruszane w trakcie spotkań tematy. Szefowi firm spotykający się w ramach Akademii zaproponowali, by na kolejnych sesjach poruszyć np. takie kwestie jak obszar B+R, organizacja szkoleń i dobór firm szkolących czy tzw. zarządzanie bez szefów. Podczas spotkań, które odbywały się w ub. roku mówiono już np. o informatyzacji i wykorzystywaniu narzędzi elektronicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwem, konkurencyjności i budowaniu przewag; budowaniu zasobów – ludzkich, materiałowych czy zasobów wiedzy oraz zarządzaniu kryzysem, a także o tym, co jest najtrudniejsze w przywództwie i jaki styl kierowania firmą prowadzi ich zdaniem do sukcesu.

Kierownik działającego w ramach OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera dr Iwona Święch-Olender podkreśla, że dla niej i osób zaangażowanych w koordynowanie cyklu spotkania w ramach Akademii to inspiracja do podejmowania kolejnych działań na rzecz przedsiębiorców. – Widać na nich, które tematy są obecnie gorąco przez świat biznesu dyskutowane i które budzą emocje. W ubiegłym roku udało się nam przekuć tę wiedzę na ciekawe dla przedsiębiorców warsztaty. Mam nadzieję, że w tym roku będzie podobnie – zaznaczyła Iwona Święch-Olender.