Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

WSPARCIE DLA FIRM W CZASACH COVID-19

Ponad 1200 wniosków w II naborze na granty

Informacja
13.10.2020

To ogólna liczba wniosków, jaką złożyli w II naborze na granty na kapitał obrotowy przedsiębiorcy z woj. opolskiego. Na liście wniosków rekomendowanych do oceny, czyli tych, które wyczerpały 150 proc. dostępnej puli pieniędzy, znalazło się 387 wniosków. Ich ocena potrwa do II połowy listopada.

Drugi nabór na granty odbył się 7 października 2020 r. Wnioski można było wysyłać przez ogólnopolską platformę ePUAP od godz. 8.00 do godz. 20.00. – Ogółem wpłynęło ponad 1200 wniosków. Nieco mniej, niż w pierwszym naborze, który zamknęliśmy z powodu przekroczenia dostępnej, większej wtedy puli, po nieco ponad dwóch i pół godzinie – tłumaczy Roland Wrzeciono, dyrektor podlegającego samorządowi województwa Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG).

Ogółem na granty na kapitał obrotowy dla firm dotkniętych gospodarczymi skutkami pandemii Covid-19 zarząd województwa opolskiego przeznaczył 24 592 000,00 zł. Z tego 14 284 763,00 zł wykorzystane zostało już w ramach pierwszego naboru (odbył się 25 czerwca 2020 r.). Na pomoc w ramach drugiego naboru pozostało 10 307 237,00 zł z ogólnej puli.

Zgodnie z regulaminem II naboru na granty po jego zakończeniu OCRG miało 4 dni robocze, by przygotować i opublikować pierwszą z list złożonych wniosków: listę wniosków rekomendowanych do oceny, czyli tych, w których ogólna kwota wnioskowanego wsparcia przekroczyła 150 proc. dostępnych w naborze pieniędzy. Lista wniosków rekomendowanych do oceny opublikowana została 13 października 2020 r. Znalazło się na niej 387 wniosków na kwotę łączną 15 425 991,17 zł.

- Zainteresowanie tym naborem było tak duże, że regulaminowa pula 150 procent dostępnych w tym naborze pieniędzy wyczerpała się po nieco ponad minucie trwania naboru. O tym, które wnioski znalazły się na końcowych miejscach listy wniosków rekomendowanych do oceny zadecydowały setne części sekundy – wyjaśnia Katarzyna Kownacka, rzecznik prasowy OCRG.

Ostatni zakwalifikowany na listę wniosek został wysłany 7 października o godz. 8.01 i 5,338 sekundy.

- Pozostałe złożone wnioski znajdą się na tak zwanej liście wniosków oczekujących na ocenę, którą opublikujemy najpóźniej do 21 października, czyli do 10 dni roboczych po naborze – mówi Katarzyna Kownacka. – Wnioski z tej listy będą oceniane w kolejności ich wysłania jeśli po ocenie pierwszej z list, listy wniosków rekomendowanych, pozostaną pieniądze z puli ponad 10,3 mln zł.

Granty na kapitał obrotowy to bezzwrotne wsparcie dla przedsiębiorców udzielane w ramach rządowej Tarczy Antykryzysowej. Mogli starać się o nie samozatrudnieni, mikro i małe firmy z woj. opolskiego. Wsparcie na 3 miesiące dla konkretnej firmy mogło wynieść od ponad 23,5 tys. zł do ponad 164,7 tys. zł, w zależności od liczby zatrudnionych. Wytyczne do naborów przygotowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, a pieniądze na ten cel zarząd woj. opolskiego przeznaczył z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Opolskiego na lata 2014-2020, czyli unijnych pieniędzy regionu.

Pierwszy nabór na granty na kapitał obrotowy odbył się w woj. opolskim 25 czerwca 2020 r. Wpłynęło w nim 1,5 tys. wniosków. Granty w ramach tego naboru dostały 294 firmy z woj. opolskiego.

W drugim naborze zmienione zostały niektóre zapisy regulaminu. O przyznaniu grantu decydować w nim będzie m.in. trzymiesięczny spadek obrotów o minimum 30 procent, który powoduje nagły niedobór finansowy lub utratę płynności. Firma musi też zaliczać się do mikroprzedsiębiorstw lub firm małych i działać minimum od 31 grudnia 2019 r. W naborze pierwszym natomiast utrata płynności rozumiana była jako niedobór lub brak środków na pokrycie niezapłaconych zobowiązań i badana na koniec maja 2020 r., czyli ostatniego zamkniętego wówczas miesiąca „covidowego”. Wiele firm nie spełniło jednak w tamtym naborze kryterium utraty płynności lub nagłego niedoboru finansowego.

– W pierwszym naborze wprost trzymaliśmy się wytycznych Ministerstwa Funduszy, według których jako drugi region w kraju przeprowadziliśmy taki nabór – mówi dyrektor OCRG Roland Wrzeciono. – W drugim wzięliśmy pod uwagę zarówno sugestie przedsiębiorców, jak i reguły, według których takie wsparcie przyznawane było w pozostałych regionach Polski.

By ułatwić przedsiębiorcom składanie wniosków załączniki, na podstawie których oceniana będzie sytuacja finansowa i prawna firmy, w drugim naborze trzeba będzie wysłać pocztą lub kurierem, a nie poprzez ePUAP.

– Załączniki trzeba wysłać 14, 15 lub 16 października, wyłącznie pocztą lub kurierem i za potwierdzeniem nadania, wysyłając wszystkie w jednej kopercie – mówi Katarzyna Kownacka. – W związku z nasilającą się pandemii Covid-19 nie można ich przynosić do OCRG. Prosimy, by przedsiębiorcy zachowali potwierdzenie nadania załączników. Tylko zaświadczenie z ZUS i US o niezaleganiu składek można nam dostarczyć do czasu podpisania umowy o grant, a nie wysyłać teraz.

Ocena wniosków z opublikowanej właśnie listy wniosków rekomendowanych do oceny potrwa do II połowy listopada.