Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

WSPARCIE DLA FIRM W CZASACH COVID-19

Nasza "brygada tygrysa" znów najlepsza

News
11.03.2021

Województwo opolskie ma najlepszy w kraju zespół ds. obsługi inwestora – uznała po raz kolejny Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Oceniano m.in. przeszkolenie pracowników Centrum Obsługi Inwestora z OCRG, bazę ofert, materiały promocyjne, liczbę obsługiwanych wizyt inwestorów czy współpracę z instytucjami otoczenia biznesu i samorządami.

Na najwyższym podium w kraju Centrum Obsługi Inwestora (COI), działające w ramach podlegającego samorządowi województwa Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG), znalazło się ex aequo z centrami odpowiedzialnymi za obsługę inwestorów z woj. kujawsko-pomorskiego i śląskiego.

- Bardzo jesteśmy dumni z tego, że mamy tak doświadczonych i dobrze przygotowanych do podejmowania inwestorów pracowników w OCRG. Zwłaszcza, że to już kolejna ocena, podczas której sklasyfikowano ich tak wysoko – podkreśla marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła.

Podczas poprzedniej podobnej oceny, którą w 2016 r. wykonywała jeszcze Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), poprzedniczka PAIH, działająca w OCRG „brygada tygrysa” (jak czasem określa się zespoły odpowiedzialne za pozyskiwanie inwestorów), też była na pierwszym miejscu. Wtedy ex aequo z centrum obsługi inwestora z woj. zachodniopomorskiego.

Arkusz oceny, na podstawie którego specjalna komisja cetryfikacyjna Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) opiniowała i punktowała opolskie COI tym razem, zawierał kilka pakietów pytań. Wśród nich były pytania np. o zaplecze techniczne i organizacyjne (np. dostęp do samochodu podczas wizyt inwestorów); przygotowanie do obsługi inwestora (znajomość języków wśród pracowników COI, ich przeszkolenie, liczbę wprowadzonych w ostatnich latach do baz PAIH lub aktualizowanych ofert inwestycyjnych; o materiały promujące region i jego ofertę inwestycyjną czy o szkolenia samorządów z zakresu obsługi inwestorów.

- W naszym zespole każdy pracownik zna jakiś język obcy. Mówimy po angielsku, niemiecku, francusku i rosyjsku – wylicza kierownik Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera w OCRG Magdalena Możdżeń. – Dysponujemy też odpowiednim zapleczem technicznym i lokalowym. Mogliśmy się również pochwalić specjalnymi folderami dla inwestorów z kilku branż, które mamy od kilku lat, a w 2019 r. zaktualizowaliśmy ich treść. Punkty w ocenie PAIH przyniósł nam także realizowany we współpracy z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji projekt „Standardy obsługi inwestora w samorządzie opolskim”, w ramach którego szkolimy z zasad obsługi inwestora pracowników 41 opolskich samorządów.

PAIH w ramach oceny pytał też pracowników COI z OCRG o współpracę z samorządami, tempo aktualizacji ofert inwestycyjnych, współpracę z instytucjami otoczenia biznesu (np. izbami gospodarczymi, uczelniami, instytucjami naukowymi), liczbę obsługiwanych przez COI zapytań inwestorów z lat 2017-2020, liczbę obsłużonych wizyt inwestorów i liczbę projektów zakończonych sukcesem w tym czasie. – Zapytań w tym okresie mieliśmy 313, wizyt 131, a pozytywnych decyzji 24 – podaje Piotr Regeńczuk, zastępca kierownika opolskiego COI, od lat główny specjalista odpowiedzialny właśnie za obsługę inwestorów.

PAIH, prócz ankiety, oceniała też przesłane przez COI materiały promocyjne i stronę internetową. – Cieszymy się, że obroniliśmy pierwszą lokatę w tej ocenie – podkreślają Magdalena Możdżeń i Piotr Regeńczuk.

Cały zespół centrum Obsługi Inwestora i Eksportera tworzą także: Marta Dudek, Katarzyna Wałach-Głogiewicz, Iwona Hemon, Anna Tęgosik i Joanna Mączko.

- Wszystkim pracownikom tego działu należą się duże podziękowania – mówi Roland Wrzeciono, dyrektor OCRG. – Ta certyfikacja to dla nas wszystkich sprawdzian tego, czy trzymamy standardy, wysoki poziom obsługi i czy na bieżąco dbamy o każdy element bardzo wymagającego procesu, jakim jest pozyskiwanie inwestorów.

Jakie są jego efekty? W sprawdzanych przez PAIH latach 2017-2020 następujące:

- w roku 2017 COI działające w OCRG obsługiwało 148 zapytań inwestorów zainteresowanych Opolszczyzną; 6 firm powiedziało wtedy „tak” regionowi; z deklaracji tych firm wynika, że docelowo mają one utworzyć 980 miejsc pracy i wydać na swoje inwestycje w woj. opolskim 85 mln euro;

- w 2018 r. COI obsługiwało 101 zapytań inwestorów; podobnie jak rok wcześniej na inwestycję w woj. opolskim zdecydowało się 6 firm, które zadeklarowały utworzenie aż 1600 miejsc pracy i wydatki inwestycyjne na poziomie 750 mln euro;

- w 2019 r. zapytań inwestorów było 82; osiem pozytywnych dla opolskiego decyzji; 1300 zadeklarowanych do utworzenia miejsc pracy i wydatki na poziomie 243 mln euro;

- w ub. roku obsługiwanych zapytań było 70, pozytywnych decyzji 6, zadeklarowanych do utworzenia miejsc pracy 620 miejsc i 110 mln euro nakładów inwestycyjnych

Piotr Regeńczuk podkreśla, że ubiegły rok zapewne zakończyłby się lepszym rezultatem gdyby nie pandemia. - Jedenastu inwestorów zawiesiło z tego powodu decyzje w sprawie swoich inwestycji. Mamy nadzieję, że gdy Covid-19 ustąpi, zdecydują się je u nas ulokować – mówi.