Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Nagrodziliśmy najbardziej kreatywnych uczniów

Konkurs
28.05.2018
I miejsce zajęli uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych z Opola współpracujący z firmą Polaris.
I miejsce zajęli uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych z Opola współpracujący z firmą Polaris.

Dwa uczniowskie teamy z Zespołu Szkół Elektrycznych w Opolu oraz grupa uczniów Zespołu Szkół nr 1 w Kędzierzynie-Koźlu – to zwycięskie ekipy tegorocznej edycji konkursu dla najlepszych uczniowskich zespołów kreatywnego myślenia „Design Thinking”.

Wręczenie nagród finalistom tego konkursu odbyło się 28 maja w Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG). Zwycięzcą okazał się team uczniów z Zespołu Szkół Elektrycznych w Opolu, który pracował nad projektem pn. „Modernizacja wentylatorów odpowiadających za cyrkulację powietrza w piecu polimeryzacyjnym” dla firmy Polaris z Opola. – To był bardzo fajny projekt – mówił Maksymilian Mueller, członek zwycięskiego zespołu. – Chodziło o to, że wentylatory, które rozprowadzają ciepło w piecu polimeryzacyjnym, czyli utwardzającym w wysokiej temperaturze lakier, miały wadę techniczną. Nasze zadanie polegało na tym, by to naprawić.

Zespół uznał, że najlepszą receptą na problem będzie wykorzystanie tzw. sprzęgła rotex. - To takie sprzęgło złożone z trzech elementów, pozwalające na łagodny start pracy wentylatora. Nasz pomysł został przyjęty i wdrożony przez firmę – relacjonowali uczniowie i zapewnili, że wiedza szkolna zdecydowanie przydała im się przy pracy. W nagrodę między 4 a 8 czerwca br. zespół ten wraz z opiekunem pojedzie do Niemiec, gdzie zwiedzi parki naukowo-technologiczne, a także fabrykę i muzeum Mercedesa oraz muzeum Porsche.

Laureaci II miejsca – także uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych w Opolu (inna grupa) - nagrodzeni zostali za projekt przygotowany we współpracy z firmą Multiserwis pt. „Automatyzacja procesu, stworzenie elektronicznego licznika przechodzącego przez prościarkę wraz z montażem licznika na maszynie”. - Prościarka to urządzenie, które z nawiniętej szpuli rozprostowuje materiał, nim ten wjedzie pod gilotynę – tłumaczyli na początek Patrick Rossol i Amadeusz Janiszyn, członkowie zespołu. - Naszym zadaniem było zautomatyzowanie tej linii produkcyjnej.

W tym celu zespół zaprojektował specjalny czujnik pomiarowy i wykonał kosztorys. - Chcemy w przyszłości rozwijać ten projekt, tak żeby cała linia produkcyjna była zautomatyzowana. Stworzyliśmy też animację, by zaprezentować jak ten projekt będzie wyglądał w fazie końcowej - opowiadali.

Laureaci drugiego miejsca (nagrodzeni smartfonami) także zapewniali, że wykorzystali spora partię wiedzy pozyskanej w szkole. Np. rysunek techniczny, wiedzę z pracowni projektowania czy pracowni mechatronicznej. - Satysfakcja z takiej pracy jest duża, większa niż najlepsze stopnie – zapewniali Patrick Rossol i Amadeusz Janiszyn.

Trzecie miejsce zajęli uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Kędzierzynie – Koźlu za projekt przygotowany także we współpracy z firmą Multiserwis pt. „Opracowanie projektów materiałów służących rekrutacji do podjęcia nauki w zawodach monter izolacji przemysłowych i blacharz izolacji przemysłowych oraz odbywaniu praktyki w firmie Multiserwis”. W nagrodę dostali aparaty fotograficzne.

Małgorzata Marek – Badora, specjalista ds. młodocianych pracowników firmy Multiserwis zapewniała, że praca z młodzieżą to „pasja i fantastyczna rzecz”. Ale, jak zaznaczyła, czasem młodzież potrafi być bardzo asertywna. Jednej z grup, z którymi firma współpracowała w ramach projektu, nie spodobał się pierwszy z problemów, który do rozwiązania dała im firma Multiserwis. - Pojawiła się dyskusja między nami i burza mózgów, by znaleźć coś innego. Jak się później okazało to nie była wcale fanaberia. Ci młodzi ludzie faktycznie mieli do zaprezentowania bardzo techniczne umiejętności. Finalnie bardzo dobrze się stało, że zrezygnowali z pierwszego pomysłu i podjęli kolejny – relacjonowała Małgorzata Marek – Badora. – To ostatecznie podjęte zadanie jest związane z produkcją. Grupa wymyśliła bardzo fajny pomysł unowocześnienia linii produkcyjnej w warsztacie, co ma ułatwić pracę naszym specjalistom. Mamy w planie realizację tego projektu, będzie to przedkładane zarządowi - zapowiedziała. Podkreśliła też, że młodzieżowy zespół kreatywny wykazał się dużym profesjonalizmem: był w ciągłym kontakcie telefonicznym i mailowym, bardzo profesjonalnie przygotował też kosztorys. – To było jak współpraca z dojrzałą firmą na zasadzie zlecenia – podkreśliła Małgorzata Marek – Badora.

Bogusław Dawiec, dyrektor zakładu Polaris Polska w Opolu, dodał że czas, w którym uczniowie „uczyli się na praktykach sprzątać” skończył się. - Musimy im dawać ciekawe i ambitne pomysły do realizacji. Nasz projekt był o tyle ciekawy, że wywołał duże zaangażowanie, co przełożyło się na jakość pracy i taki, a nie inny efekt – zaznaczył Bogusław Dawiec.

Członek zarządu województwa opolskiego Szymon Ogłaza podkreślał, że program „Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy2”, w ramach którego zorganizowano konkurs, łączy nowoczesne, otwarte firmy, myślące w długiej perspektywie o swoich przyszłych pracownikach z nowoczesnymi, kreatywnie podchodzącymi do pracy szkołami i stwarza im warunki współpracy. – Dzięki temu młodzi ludzie mogą pracować na bardzo konkretnych projektach, wykazywać się pomysłowością i popisywać wiedzą w praktyce. A przez to bez wątpienia udaje się nam uatrakcyjnić proces nauczania – mówił.

Dodał, że projekt ten to odpowiedź na płynące z rynku w ubiegłych latach sygnały m.in. od pracodawców, którzy podnosili, że szkolnictwo zawodowe nie bardzo jest dostosowane do tego, czego potrzebuje rynek. – Także szkolnictwo zawodowe przeżywało kryzys rekrutacyjny, bo młodzi ludzie nie bardzo chcieli iść do szkół zawodowych kojarzących się z PRL-owskim klimatem pracowni pełnej pilników i innych nienowoczesnych narzędzi. A przecież świat poszedł do przodu. Dlatego cieszę się, że potrzeby wszystkich stron udało się połączyć w jeden ciekawy projekt – dodał. I zaznaczył: - Sam jestem humanistą, więc tym bardziej podziwiam tych, którzy w konkursie uczestniczyli.

Liderem projektu „Opolskie szkolnictwo zawodowe bliżej rynku pracy jest Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu, a współrealizuje go Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki.

– Dziękuję wszystkim firmom, które współpracowały z nami i uczniami w ramach tego projektu za czas i zaangażowanie. Dziękuję też nauczycielom i uczniom, że chcieli wziąć w nim udział. Naszą intencją było głównie to, by szkołom i młodym ludziom pokazać duży potencjał, który drzemie w firmach z naszego regionu orazs ich zaawansowanie technologiczne. A firmom to, że mamy kreatywnych, mądrych młodych ludzi, którzy za chwilę będą mogli stanowić kadrę dla tych przedsiębiorstw – podsumował Roland Wrzeciono.

 

LAUREACI KONKURSU

I miejsce - uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych w Opolu za projekt przygotowany we współpracy z firmą Polaris PT. „Modernizacja wentylatorów odpowiadających za cyrkulację powietrza w piecu polimeryzacyjnym”

Adam Nolte

Michał Korol

Maksymilian Mueller

Paweł Pruchnicki

Bartłomiej Maziarz

 

II miejsce - uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych w Opolu za projekt przygotowany we współpracy z firmą Multiserwis pt. „Automatyzacja procesu, stworzenie elektronicznego licznika przechodzącego przez prościarkę wraz z montażem licznika na maszynie”

Szymon Matuszek

Rafał Lewtak

Patrick Rossol

Aleksandra Olkowska

Amadeusz Janiszyn

III miejsce - uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Kędzierzynie – Koźlu za projekt przygotowany we współpracy z firmą Multiserwis „Opracowanie projektów materiałów służących rekrutacji do podjęcia nauki w zawodach monter izolacji przemysłowych i blacharz izolacji przemysłowych oraz odbywaniu praktyki w firmie Multiserwis”

Radosław Pacek

Magdalena Romanczyk

Klaudia Pytlik

Kamil Jakubas

Damian Groeger