Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Biznesowe rozmowy branży motoryzacyjnej

Wydarzenie
23.03.2017

45 wystawców, ponad 200 obecnych firm, ok. 400 uczestników i ponad 1000 zaplanowanych spotkań biznesowych – tak wygląda liczbowe podsumowanie 4. Spotkania Zakupowego Automotive CEE Day, które odbywa się w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu.

Automotive CEE Day to jedno z najważniejszych spotkań B2B w Europie Środkowo-Wschodniej. Po raz drugi już odbywa się w Opolu. Biorą w nim udział przede wszystkim przedstawiciele firm branży motoryzacyjnej - producentów pojazdów, dostawców produkcyjnych i nieprodukcyjnych czy środków transportu. – W tym roku uczestniczące w naszym spotkaniu firmy zaplanowały ponad tysiąc spotkań. To rekordowa ilość – mówił dziś (23.03) podczas otwarcia imprezy Rafał Orłowski z firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, która zorganizowała wydarzenie.

Współorganizatorami Automotive CEE Day są miasto Opole, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna (WSSE) Invest-Park, Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG) oraz Centrum Wystawienniczo-Kongresowe. Prezes WSSE Maciej Badora podkreślił, że branża automotive jest wiodącym sektorem w WSSE i „szczególnie dobrze” czuje się właśnie na terenach należących do WSSE. – Wystarczy wspomnieć choćby ostatni rok i kluczowe inwestycje, takie jak Daimler czy Toyota, które będą zlokalizowane na naszych terenach strefowych – mówił Badora.

Dyrektor OCRG Roland Wrzeciono zaznaczył, że branża motoryzacyjna to jedna z najszybciej rozwijających się w województwie opolskim, a firmy tej branży – polskie i zagraniczne – chętnie wybierają takie lokalizacje jak Opole, Nysa, Skarbimierz, Kędzierzyn-Koźle, Ujazd, Prudnik, Olesno czy Strzelce Opolskie. – W ostatnich latach obserwujemy stały wzrost liczby zapytań inwestorów tego sektora, liczby bezpośrednich wizyt i pozytywnych decyzji o lokalizacji fabryk oraz zakładów w naszym regionie – mówił Roland Wrzeciono.

Dodał też, że pozytywnym trendem jest to, iż firmy tej branży budują na Opolszczyźnie centra rozwoju. – A to oznacza nie tylko rozwój produktu i firmy, ale też korzyści dla gospodarki całego regionu – podsumował dyrektor OCRG.

Prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski również podkreślał, że branża automotive jest istotna dla gospodarki każdego kraju. – Nie jest przypadkiem, że najlepsze i najnowocześniejsze samochody pochodzą z tych krajów, które są jednocześnie najbogatszymi i najdynamiczniej rozwijającymi się w świecie – mówił. - Polska chce do takich krajów dołączyć, a miasto Opole chce być na tej mapie mocno widoczne – podkreślił i wymienił kilka znaczących firm branży motoryzacyjnej, które ulokowały się w mieście: Polaris, GSS czy IAC.

Rafał Orłowski na zorganizowanej w ramach Automotive CEE Day konferencji prasowej podał, że rok 2016 był rekordowym dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Poinformował, że przemysł ten wyeksportował w minionym roku produkty o łącznej wartości 22,75 mld euro. – To o 2 mld euro więcej, niż rok wcześniej – wyliczał.

Z przekazanej na konferencji informacji prasowej firmy AutomotiveSuppliers.pl wynika, że niemal ¾ całości eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski stanowiły dwie grupy produktów: części i akcesoria oraz samochody osobowe i towarowo-osobowe. – W 2016 roku na rynki zagraniczne trafiły komponenty motoryzacyjne o wartości 10 mld euro. (…) Części i akcesoria stanowiły aż 44,4 proc. całości branży, a najważniejszym partnerem były Niemcy z niemal 40-procentowym udziałem – podało AutomotiveSuppliers.pl.

Zdaniem eksperta tej firmy o tym, że w ostatnich latach rośnie nie tylko wartość eksportu, ale także zatrudnienie i obroty branży motoryzacyjnej, decydują inwestycje - zarówno firm obecnych już w Polsce, jak i producentów zagranicznych. – Najwięcej tego typu projektów realizowanych jest obecnie na południu Polski. Coraz większe znaczenie na motoryzacyjnej mapie kraju zaczyna odgrywać województwo opolskie wraz ze stolicą tego regionu – uznał Orłowski.

Automotive CEE Day potrwa dwa dni: 23 i 24 marca. Podobnie jak w poprzedniej edycji uczestnicy tego wydarzenia mogą nie tylko spotkać się z dostawcami z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej, ale też uzyskać informację o możliwościach inwestowania w kraju i regionie. Uczestniczące w tym wydarzeniu firmy pochodzą z Polski, Niemiec, Czech, Irlandii, Włoch, Litwy, Holandii, Węgier, Słowacji, Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii.

Swoich „wysłanników” na Spotkaniu mają też firmy branży motoryzacyjnej z Opolszczyzny. Tomasz Osiol z firmy MM Systemy z Kątów Opolskich zapewnił, że tego typu wydarzenia przynoszą kontrakty, ale „raczej długoterminowo”. - Nie spodziewamy się, że od razu uda się pozyskać jakieś zlecenie, w przeciągu miesiąca czy nawet pół roku. Ale chodzi o to, by nawiązać nowe kontakty albo przypomnieć się kooperantom, z którymi kontakt już mamy. Myślę, że to w dłuższej perspektywie pomaga - powiedział. Zapewnił też, że udział w poprzedniej edycji Automotive CEE Day przyniósł efekty. MM Systemy nawiązały wtedy i „trzymają” kontakt z kilkoma firmami, a z jedną czy dwoma udało się nawiązać współpracę.