Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

500 osób znajdzie pracę w otwartej fabryce IFA Powertrain

Wydarzenie
29.06.2017

500 miejsc pracy i centrum badań i rozwoju stworzy w gminie Ujazd (woj. opolskie) firma IFA Powertrain Polska, spółka należąca do niemieckiego przedsiębiorstwa z branży automotive IFA Rotorion. Inwestycja ta kosztowała 100 mln euro.

Zakład produkujący półosie napędowe powstał na blisko 13-hektarowym terenie objętym Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną w Zimnej Wódce w gm.Ujazd. Kamień węgielny pod jego budowę wmurowano w lipcu 2016 r., a w niespełna rok wybudowano hale o powierzchni 33 tys. metrów kw. – To powierzchnia równa trzem boiskom piłkarskim – mówił na otwarciu zakładu w gm. Ujazd 29 czerwca 2017 dr Robert Gutsche, CEO IFA Rotorion Holding Gmbh (dyrektor zarządzający firmy).

Dodał też, że IFA dysponuje też w zakładzie w Zimnej Wódce częścią logistyczną o pow. 6,5 tys. metrów kw. Docelowo będzie tu pracować ok. 500 osób. Obecnie zatrudnionych jest już 125. – Liczba miejsc pracy, jaka ma tu powstać, to dla nas wyróżnienie. Oznacza to, że 500 rodzin będzie mieć zapewniony byt i godziwe warunki życia – mówił burmistrz Ujazdu Tadeusz Kauch.

W tym i kolejnym roku w halach ma zostać zainstalowanych ponad 300 maszyn. Pierwsze linie produkcyjne już rozpoczęły pracę. Na starcie produkcji, w najbliższych tygodniach, firma zamierza produkować w Ujeździe ok. 2 tys. półosi dziennie, a w 2019 r. - 12 tys. półosi dziennie. - Nasze produkty z Polski będą montowane do niemieckich pojazdach typu premium – podał dr Gutsche.

Klientem, który zapewnił podstawowy portfel zamówień dla fabryki w woj. opolskim, jest Daimler. W Ujeździe mają być produkowane półosie w szczególności dla samochodów Mercedes Benz klasy C, E i S. – IFA Polska jest kamieniem milowym dla całej Grupy IFA. Dzięki produkcji półosi napędowych dywersyfikujemy nasze portfolio produktów, otwieramy sobie drzwi na rynek elektromobilności, uniezależniając się od produkcji typowych dla pojazdów z silnikiem spalinowym – podkreślił dr Robert Gutsche w wypowiedzi przekazanej podczas otwarcia w komunikacie prasowym.

Podczas otwarcia Gutsche podał też, że w Ujeździe prowadzona będzie nie tylko produkcja, ale też prace badawcze. Uruchomione ma tu zostać centrum badań i rozwoju, w którym będą badane m.in. półosie do samochodów elektrycznych.

Centrum badawcze IFA w Ujeździe dofinansowane ma być z unijnych pieniędzy zarezerwowanych dla przedsiębiorców w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. Obecny na otwarciu zakładu firmy wicemarszałek woj. opolskiego Roman Kolek podał, że takie wsparcie firma dostanie w ramach przeprowadzonego w ub. roku przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG) naboru na innowacje. Firma złożyła w nim wniosek na dotację na stworzenie działu B+R oraz realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych nad ultra cichą półosią o zwiększonym momencie obrotowym z przeznaczeniem dla elektrycznych samochodów przyszłości. Po pozytywnej weryfikacji wniosek IFA został wybrany do dofinansowania kwotą ponad 9 mln zł.

- Według naszej wiedzy w momencie podejmowania decyzji o budowie fabryki w Ujeździe IFA nie rozważała jeszcze budowy u nas części badawczo-rozwojowej. Można więc pokusić się o stwierdzenie, iż pozytywny klimat inwestycyjny, który firma zastała w województwie opolskim podczas realizacji pierwotnej inwestycji, jak również możliwość uzyskania wsparcia finansowego, a także dostępność uczelni – ich kadr i absolwentów - zdecydowały o budowie centrum w Ujeździe – mówił wicemarszałek Kolek. I dodał: - Takie miejsca pracy i tworzone w naszym regionie innowacje są dla nas szczególne wartościowe, ponieważ przyczyniają się do postępu technologicznego na skalę światową.

Wicemarszałek dodał, że pomoc władz regionu dla inwestorów nie kończy się wraz z otwarciem fabryki. - Zachęcamy, by byli Państwo w stałym kontakcie z OCRG, korzystali z naszej oferty, a w razie potrzeby – zwracali się w kwestii bieżących problemów, które postaramy się pomóc rozwiązać – mówił. - Na Śląsku największą wartością jest rodzina. Wy staliście się częścią wielkiej gospodarczej rodziny w naszym regionie. Witajcie i wiedzcie, że zawsze możecie na nas liczyć – dodał.

Nowy zakład IFA to jedna z najsprawniej przeprowadzonych inwestycji w woj. opolskim. Pierwsze zapytanie ze strony IFA w sprawie możliwości zainwestowania na Opolszczyźnie dotarło do Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera działającego w ramach OCRG w listopadzie 2015 r. W grudniu 2015 roku przedstawiciele IFA odbyli pierwszą wizytę w regionie opolskim, na przełomie stycznia i lutego 2016 podjęli ostateczną decyzję o wyborze Ujazdu, a w czerwcu ub. roku IFA stała się właścicielem gruntu w gminie Ujazd, na którym stanął otwarty właśnie zakład. Władze firmy podkreślały, że tym, co zadecydowało o lokalizacji zakładu właśnie w woj. opolskim była m.in. dostępność terenu pod inwestycję, dostępność potencjalnych pracowników na tym terenie i poziom ich umiejętności, potencjał uczelni i szkół o profilu technicznym w regionie, korzystna odległość od odbiorców produktów firmy, bliskość autostrady czy obecność Polski w UE. Chwalili też – także podczas otwarcia 29 czerwca – pozytywny klimat inwestycyjny budowany przez samorząd gminy, województwa czy KSSE. – Czuliśmy się tu bardzo serdecznie przyjęci – mówił dr Robert Gutsche.

Grupa IFA należy do największych światowych producentów wałów napędowych, a co za tym idzie czołowych poddostawców branży motoryzacyjnej. Zatrudnia łącznie ok. 2,5 tys. pracowników w ośmiu zakładach produkcyjnych i centrach badawczo-rozwojowych na całym świecie, w tym w Handelsleben w Niemczech, Charleston (USA) oraz w Szanghaju (Chiny). Koncern produkuje m.in.: wały napędowe, półosie, przeguby i inne komponenty dla takich producentów aut jak Mercedes, Volkswagen, BMW, Ford, GM, Porsche czy Ferrari. Firma rozwija też usługi w obszarze techniki napędowej oraz lekkich konstrukcji. Poprzez przejęcia i ogólny rozwój spółka osiągnęła obroty wynoszące około 600 mln euro w 2016 r.